تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال

تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین چمن مصنوعی فوتبال

طراحی یک زمین فوتبال در کنار کشت‌زارها و مناطق کشاورزی می‌تواند یک ایده جذاب برای ورزش کردن و لذت بردن از هوای تمیز و پاک باشد. در این میان، افرادی هستند که قصد تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین چمن مصنوعی فوتبال را دارند اما اطلاعات دقیقی در رابطه با مراحل قانونی تغییر کاربری و نحوه طراحی زمین فوتبال ندارند. به طور کلی، برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، نکاتی در نظر گرفته می‌شود که ما در ادامه مطالب به بررسی و توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین، نحوه اجرای زمین فوتبال در زمین‌های زراعی را با یکدیگرر بررسی خواهیم کرد. پس تا اخر مطالب همراه ما باشید.

تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال

آیا از چگونگی اخذ مجوز تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین چمن مصنوعی فوتبال اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توانید زمینی که دیگر امکان کاشت محصول در آن وجود ندارد را به یک سطح ورزشی استاندارد برای ساکنین شهر یا روستا تبدیل کنید؟

تغییر کاربری زمین کشاروزی به معنای این است اشخاص به بهر‌ه‌برداری و انتفاع از زمین، در مواردی که غیر از کاربری ذکر شده در سند است، روی بیاورند. این عمل در خصوص باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی و زراعی جرم است؛ مگر در صورت کسب مجوز از سازمان‌های ذی‌ربط و جهاد کشاورزی!

تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال

به عنوان مثال، براساس قانون کشور ایران، هر زمین باید دارای یک کاربری معین و مشخص باشد و این کاربری در سند ملک به طور واضح قید می‎شود. در نتیجه، مالکین قبلی و مالک جدید نمی‌توانند بدون در نظر گرفتن قوانین نسبت به تغییر کاربری ملک اقدامی انجام دهند. حال فردی را در نظر بگیرید که با هدف تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال، یک زمین زراعی را خریداری می‌کند. این شخص برای تغییر کاربری زمین باید ابتدا به دهیاری برود و از مسئولین بخواهد تا درخواست تغییر کاربری را بررسی نمایند.

برای رفتن به دهیاری لازم است اصل مدارک زیر را به همراه کپی برابر اصل در اختیار داشته باشید:

  • سند مالکیت زمین
  • شناسنامه
  • اصل کارت ملی

در دهیاری به شما یک فرم داده می‌شود تا در آن درخواستتان را مبنی بر تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال تکمیل کنید. سپس، نقشه مختصات ملکتان را دریافت خواهید کرد. این فرم پس از تکمیل به همراه UTM در نقشه طرح هادی شما جانمایی می‌شود تا بر روی آن نظر کارشناسان لحاظ گردد. همچنین یک استعلام از جهاد کشاورزی گرفته می‌شود. در نهایت این مدارک تصویر سازی می‌شود. توجه داشته باشید که برای تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال، نظر نمایندگان زیر حائز اهمیت است:

  • نماینده معاون روستایی بنیاد مسکن
  • نماینده استان‌داری
  • نماینده فرمانداری و بخشداری
  • نماینده جهاد کشاورزی استان
  • راه و شهرسازی

در صورتی که ۲ الی ۳ نفر از افراد فوق با تغییر کاربری موافق باشند، می‌توانید صاحب یک زمین فوتبال شوید!

اگر تغییر کاربری شما بدون مجوز انجام شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر ملک شما داخل بافت روستا باشد و این تغییر کاربری بدون مجوز انجام شود، از طرف دهیاری برای شما پرونده سازی می‌شود و این پرونده به کمیسیون ماده ۹۹ انتقال پیدا می‌کند. در این کمیسیون یا به تخریب کاربری جدید رأی داده می‌شود و یا شما ملزم به پرداخت جریمه می‌شوید. در صورتی که حکم تخریب داده شود، به مدت سه ماه وقت دارید تا در دیوان عدالت اداری از تغییر کاربری خود دفاع کنید.

تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال

آیا شهرداری نظارت و یا دستور العملی روی تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال دارد؟

مسئولیت نظارت بر این موضوع در حالتی که زمین کشاورزی در بافت شهری باشد به عهده شهرداری است، که در این صورت پرونده از طریق شهرداری به اداره راه و شهرسازی انتقال داده می‌شود. لازم به ذکر است که در شهرداری هم مراحلی مانند مراحل دهیاری طی خواهد شد. (البته کمی آسان‌تر و سریع‌تر)

 موافقت با تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین چمن فوتبال

بعد از دریافت مجوز تغییر کاربری می‌توانید برای طراحی زمین فوتبال اقدام نمایید. توجه داشته باشید که طراحی زمین چمن مصنوعی فوتبال یک کار تخصصی است و باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شود.

در مرحله اول از طراحی زمین فوتبال، هرگونه زباله، سنگ، گیاه، علف هرز یا بقایای درختان که در زمین کشاوری یا زراعی وجود دارد، به طور کامل از بین خواهد رفت و تسطیح سراسری صورت می‌گیرد. سپس از مواد نفوذ پذیر مانند خاک طبیعی، شن، ریگ، قلوه سنگ و ماسه شسته برای زیر سازی زمین فوتبال استفاده می‎شود. بعد از استفاده از متریال‌های فوق در سطح زمین، فرآیند غلطک زنی با هدف متراکم سازی شن و ماسه و ایجاد یک شیب برای تخلیه آب از سطح زمین انجام می‌شود.

بعد از آنکه یک سطح متراکم و یک دست ایجاد شد، لایه ژئوتکستایل بر روی زمین پهن می‌گردد و چمن مصنوعی ، مطابق با دستور نقشه، اجرا می‌شود. در هنگام نصب چمن مصنوعی فوتبال از نوار اتصال و چسب پلی اورتان برای اتصال درزهای چمن مصنوعی و ایجاد یک زمین سرسبز و مشابه با چمن طبیعی استفاده خواهد شد.

در مرحله آخر، مقداری سیلیس و گرانول، بسته به مدل چمن مصنوعی ( تراکم چمن، ارتفاع الیاف و دیتکس) در هر متر مربع تزریق می‎شود و با استفاده از دستگاه فرچه زنی در میان الیاف پخش می‌گردد. از دو روش می‌توان برای خط کشی زمین فوتبال استفاده کرد. در روش اول، فیلامنت‌های سفید در هنگام بافت چمن مصنوعی، مطابق با دستور نقشه، در درون ماشین بافت قرار داده می‌شوند و یک محصول یکپارچه با خط سفید پدید می‌آید. در روش دوم، می‌توان با استفاده از رنگ‌های مخصوص، زمین فوتبال را خط کشی کرد.

توجه داشته باشید که تولید چمن مصنوعی و طراحی زمین فوتبال باید مطابق با استانداردهای فیفا در چمن های مصنوعی ورزشی باشد تا سطح کیفی بازی افزایش یابد و سلامت و ایمنی بازیکنان تضمین شود.

عملیات پاشش گرانول روی چمن مصنوعی

سخن پایانی

تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال یکی از مهم‌ترین مواردی است که بسیاری از مالکان زمین‌های زراعی با آن مواجه می‌شوند. همانطور که در مطالب فوق عنوان شده است، نوع کاربری زمین بر حسب نقشه، توسط اداره منابع طبیعی، جهاد کشاورزی یا شهرداری مشخص و در سند قید می‎شود؛ لذا بهترین منبع برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربری هر زمین، شهرداری همان شهر است.

توجه داشته باشید که بعد از خرید هر زمین، شما می‌توانید در راستای کاربری قید شده در سند، از زمین استفاده کنید و تغییر کاربری زمین کشاورزی به زمین فوتبال، بدون مجوز، جرم به حساب می‌آید.

در آخر، لازم به ذکر است که ما مرجع قانونی نیستیم و مطالبی که این مقاله مطالعه کردید، صرفاً جهت اطلاع شما جمع آوری شده است. در نتیجه، بهتر است که برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، مراحل قانونی را به طور دقیق با دهیاری یا شهرداری چک کنید و سپس برای طراحی زمین فوتبال اقدام نمایید. مجموعه چمنزار، با سال‌ها تجربه درخشان در زمینه طراحی و تولید چمن مصنوعی در تمامی مراحل طراحی و اجرای زمین فوتبال همراه شما خواهد بود!

از شما دعوت می‌نماییم تا برای کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه چمنزار تماس بگیرید و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo