چمنزار پیشرو در اجرای طرح چمن مصنوعی سردار شهید سلیمانی

چمنزار پیشرو در اجرای طرح چمن مصنوعی سردار شهید سلیمانی

ﻃﺮح ﮐﺸﻮری ﺷﻬﯿﺪ ﺳﻠﯿﻤﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﻃﺮح ﻫﺎی ﺧﻮب و ﮐﺎرآﻣﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺟرای ﭼﻤﻦ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻓﻮﺗﺒﺎل در ﻣﺪارس اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺳﻮی وزارت آﻣﻮزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. در اجرای این پروژه قرار است تا در تمامی مدارس زمین های چمن مصنوعی به ابعاد ۲۳*۱۷ متر مربع احداث شود تا دانش آموزان بتوانند در فضایی ایمن به انجام ورزش فوتبال بپردازند. در همین راستا شرکت چمنزار نیز به عنوان یکی از کارفرمایان این طرح، اجرای این پروژه ملی را به عهده گرفته است. در همین ارتباط با محمد علی نوریان‌پناه،‌مدیرعامل شرکت نوآوران طرح دیگر افرا پیرامون این طرح به گفتگو نشستیم.

روند نصب و اجرای پروژه‌های چمن منصوعی مدارس در مجموعه نوآوران طرح دیگر افرا به چه صورتی انجام شده است؟

آشنایی ما با آموزش و پرورش و انجام خدمات نصب و اجرای چمن مصنوعی مدارس در قالب طرح شهید سلیمانی به گذشته و اجرای طرح گام سبز در مدارس دولتی، غیردولتی و غیرانتفاعی باز می‌گردد. با توجه به سابقه اجرای این طرح و همچنین همکاری ما با بیمه معلم در زمینه اجرای طرح تحصیل بدون آسیب، سازمان آموزش و پرورش در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی، شرکت چمنزار را به عنوان پیمانکار اصلی خود به برخی از ادارات زیرمجموعه‌های خود مانند آموزش و پرورش استان‌های کردستان،گیلان،اصفهان،کرمانشاه،سمنان و همچنین برخی از مناطق تهران معرفی کرد. این شرکت با انجام ارائه نمونه‌کارهای خود توانست پروژهای متعددی را در راستای این طرح دریافت کرده و با انجام قرارداد اجرایی کند. اجرای پروژه چمن مصنوعی توسط تیم اجرایی چمنزار در برخی از مناطق تهران دو تا ۵ مدرسه بود.

شرکت چمنزار در اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون برای چند مدرسه و در کدام استان‌ها این طرح را اجرا کرده است؟

شرکت چمنزار تاکنون موفق به اجرای این طرح در ۴۰ مدرسه و در فضایی به متراژ ۲۵ هزار متر شده است.

آیا انجام خدمات شما در قالب این طرح فقط به انجام نصب چمن مصنوعی محدود می‌شود یا نسبت به انجام اقداماتی همچون زیرسازی زمین چمن مصنوعی نیز توجه دارید؟

با توجه به اینکه متقاضیان چمن مصنوعی توجه زیادی به بحث زیرسازی چمن مصنوعی ندارند و اهمیت آن را به خوبی درک نمی‌کنند توانستیم با صحبت‌ها و جلسات متعدد با مدیران مدارس به تعاملات مناسبی برسیم و مدیران را نسبت به انجام دقیق و اصولی زیرسازی آگاه کنیم چرا که انجام این اقدام می‌تواند در سلامتی دانش‌آموزان در هنگام بازی موثر واقع شود. همانطور که می‌دانید در صورتی که زمین فوتبالی زیرسازی نشود دو مشکل را ایجاد می‌کند یک اینکه در هنگام دویدن روی چمن مصنوعی نیروی کوبشی پا از سطح چمن به زانوی بازیکنان بازگشته و موجب خستگی زانو در طول انجام بازی شود علاوه بر آن عدم توجه به زیرسازی مناسب می‌تواند موجب جمع شدن آب روی سطح چمن مصنوعی شود و زمینه پوسیدگی چمن را فراهم کند که در این صورت عمر چمن کاهش خواهد یافت. از این رو شرکت چمن‌زار به صورتی کاملا مقرون به صرفه برای مدیران مدارس و به صورت اقساطی نسبت به انجام زیرسازی اقدام کرد.

زیرسازی چمن مصنوعی در مدارس به چه صورتی اجرا می‌‌شود؟

در وهله اول زیرسازی حذف آسفالت یا بتن از سطح زمین حیاط مدارس انجام شود  پس از آن نیز به روش باند شنی و در ارتفاع‌های مناسب شنی بادامی و نخودی و در نهایت ماسه شسته ریخته می‌شود و در تمامی این مراحل و لایه‌های متخلف غلطتک زنی شده و زمین  آماده بهره برداری برای نصب چمن مصنوعی می‌شود. با انجام زیرسازی به این روش هم ضربات کوبشی از پای بازیکنان را مترفع می‌کند و هم با ایجاد شیبی مناسب زمینه خروج آب از سطح چمن مصنوعی فراهم‌ می‌سازد و باید اذغان کرد که با این اقدام می‌توان فضای ایده‌آلی را برای نصب چمن مصنوعی ایجاد کرد.

آیا چمن‌های استفاده شما در اجرای طرح‌های مختلف نظیر همین طرح از کیفیت مناسبی برخوردار هستند؟

شرکت چمنزار خود را موظف می‌داند که در نصب و اجرای چمن مصنوعی مدارس از چمن‌هایی استفاده کند که از استاندارد و کیفیت بالای قابل قبولی برخوردار باشند از این رو در تمامی پروژه‌های انجام شده در قالب این طرح از چمن مناسب زمین‌های فوتبال با نام MG PRO  با ارتفاع الیاف ۵۰ میلی‌متر و تراکم طولی ۱۴۰ گره و با ساختار الیاف اسپاین استفاده شده است. هر چند که در چند مدرسه دخترانه به دلیل اینکه قرار بود تا در ساعات ورزش بازی‌‌هایی نظیر تنیس، والیبال، بدمینتون و گاهی اوقات فوتبال داشته باشند از چمن‌های چند منظوره ورزشی صحرا با الیاف کوتاه‌تر و با تراکمی بالاتر استفاده شد.

آیا نوع چمن مصنوعی استفاده شده برای انجام این پروژه دلیل خاصی دارد؟

در کاربری ورزشی از چمن مصنوعی به عنوان فرش خام نام برده می‌‌شود که می‌تواند با روش‌های مختلف و متناسب با هر ورزش تولید شوند. الیاف هریک از این چمن‌ها  ویژگی‌های مختلفی از جمله ارتفاع، تراکم و … دارند که برای هر بازی ورزشی به صورت بهینه تولید و به فروش می‌رسند. به عنوان مثال اگر به مشخصات چمن مصنوعی TG PRO  نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که با چمن مصنوعی FG PRO  سپیدار  متفاوت است. که اولی برای بازی گلف و دومی برای بازی تنیس ساخته می‌شود . همچنین چمنی که ویژه بازی فوتبال نیز ار ارتفاع بلندتری برخوردار بوده که با نام تجاری MG PRO تولید و در بازار مصرف به فروش می‌رسد. در  سایت چمنزار مقاله‌ای با عنوان انواع چمن مصنوعی نوشته شده که به تفضیل به تفاوت انواع چمن‌های مصنوعی می‌پردازد.

آیا آموزش و پرورش بر نوع چمن استفاده شده در طرح شهید سلیمانی تاکید دارد؟

در اجرای این پروژه وزارت آموزش و پرورش بر استفاده از چمن‌های مصنوعی استاندارد تاکید داشت ضمن اینکه در  در هنگام نصب و اجرای چمن مصنوعی نیز باید چمن‌های به کارفته با چمن تایید شده یکسان بودند و در این مسیر تیم اجرایی نصب و اجرای چمنزار نیز نهایت همکاری را با بازرسان وزارت آموزش و پروش داشتند.

محصولات شرکت چمنزار

1 دیدگاه برای “چمنزار پیشرو در اجرای طرح چمن مصنوعی سردار شهید سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo