کاربرد و اجرای چمن مصنوعی در مدارس

کاربرد و اجرای چمن مصنوعی در مدارس

بهداشت فردی و گروهی مدارس برای شما در اولویت قرار دارد؟ به دنبال محصولی ایمن و بهداشتی برای طراحی و تزیین مدارس و موسسات آموزشی هستید ؟ از اهمیت روش صحیح اجرای چمن مصنوعی در مدارس آگاه هستید ؟ این‌ها تعدادی از سوالاتی هستند که قصد داریم تا در این مقاله به بررسی آن‌ها بپردازیم.

همانطور که می‌دانید چمن مصنوعی زیبایی بصری خاصی را در محیط به وجود می‌آورد و باعث می‌شود تا دانش آموزان در محیطی پر از آرامش رشد پیدا کنند. همچنین، این دسته از محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیروهای کوبشی را دریافت می‌کنند و به زمین انتقال می‌دهند، در نتیجه احتمال آسیب دیدگی کودکان در حین بازی یا ورزش به حداقل می‌رسد.

بر همین اساس، طراحی حیاط و سالن بازی مدارس با چمن مصنوعی و مطابق با استانداردهای ورزشی یکی از هوشمندانه‌ترین انتخابات برای داشتن یک فضای ایمن و سرسبز در محیط های آموزشی است که سلامت روحی و جسمی دانش آموزان را تضمین می‌کند.

چمن مصنوعی مدارس

امروزه سیستم آموزشی به گونه‌ای است که دانش آموزان حداقل ۸ ساعت از روز خود را در مدارس و محیط آموزشی سپری می‌کنند و هیچ چیز مانند زنگ تفریح نمی‌تواند باعث خوشحالی آن‌ها شود. به همین دلیل است که بسیاری از مسئولین و مدیران مدارس به دنبال راهکاری برای طراحی یک محیط با انرژی و شاداب برای تفریح و ورزش دانش آموزان هستند.

خبر خوب این است که در طول سال‌های اخیر، محصولی به عنوان چمن مصنوعی مدارس به بازار عرضه می‌شود و مدیران می‌توانند با اجرای چمن مصنوعی مدرسه یک محیط ایمن و سرسبز که تداعی کننده حس و حال طبیعت است را در محیط داخلی و خارجی مدارس پدید آورند.

ویژگی‌های چمن مصنوعی مدارس

ویژگی‌های یک محصول از جمله عواملی هستند که قبل از اجرای چمن مصنوعی مدارس باید به آن توجه نمایید. به طور کلی، مناسب‌ترین چمن برای مدارس دارای ویژگی‌های زیر است :

  1. از آن جهت که تردد در مدارس بالاست، محصولی برای این محیط مناسب است که از تراکم الیاف بالا برخوردار باشد و مقاومت قابل قبولی در برابر کوبش و تردد داشته باشد.
  2. ساختار الیاف چمن مصنوعی باید به گونه‌ای باشد که الیاف بعد از لگدمال شدن و یا رفت و آمد افراد به حالت اولیه خود برگردد.
  3. بهداشت فردی و جمعی در مدارس یکی از بزرگترین دغدغه‌های مسئولین و والدین است. هر چقدر ارتفاع الیاف چمن مصنوعی کمتر باشد، تمیز کردن آن آسانتر است و هرچقدر ارتفاع الیاف بیشتر باشد، احتمال آسیب دیدگی دانش آموزان کمتر است.
  4. برای افزایش طول عمر و ماندگاری فضای سبز، بهتر است که چمن مصنوعی مدارس را از میان محصولات با زیره دو لایه یا سه لایه انتخاب کنید.
  5. چمن مصنوعی ویژه مدارس را می‌توان یک محصول نیمه اسپرت و نیمه ورزشی دانست. شاید برایتان جالب باشد که در تولید برخی از محصولات از الیاف چمن مصنوعی فوتبال استفاده می‌شود.

معرفی انواع چمن مصنوعی مدارس

با توجه به تنوع وسیع و گسترده چمن مصنوعی، مجموعه چمنزار پیشنهاد می‌کند که از محصولات زیر در فضای داخلی و بیرونی مدارس استفاده شود :

۱- چمن مصنوعی صحرا

ارتفاع الیاف در چمن مصنوعی صحرا به ۲۵ میلی‌متر می‌رسد و جزء چمن با الیاف متوسط به شمار می‌رود. جنس نخ الیاف این چمن فیبریلیت است و وزن الیاف حدود ۸۸۰۰ می‌باشد و همین امر سبب شده است مقاومت و انعطاف پذیری الیاف این چمن بالا برود و برای استفاده در فضاهای پرتردد و زمین‌های ورزشی مناسب باشد.

چمن مصنوعی صحرا

همچنین، چمن مصنوعی صحرا در دسته چمن‌های چند منظوره قرار دارد و زیره دولایه از جنس لاتکس یکی از عوامل موثر در افزایش طول عمر و ماندگاری این محصول است. این چمن را می‌توان جز محصولات non-infill در نظر گرفت. چمن‌های non-infill  به محصولاتی گفته می‌شود که نیازی به مواد پرکننده (فیلرها) مانند سیلیس برای پرکردن فضاهای خالی ندارند.

۲- چمن مصنوعی رویال

چمن مصنوعی رویال با ارتفاع الیاف ۲۵ میلی‌متر در رده چمن مصنوعی با الیاف متوسط قرار دارد و یک چمن مصنوعی چند منظوره است که می‌توان از آن برای کاربری‌های مختلف استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های چمن مصنوعی مدل رویال می‌توان به مواردی همچون تراکم بالا، مقاومت بالا در برابر کوبش، مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ و لایه زیرین از جنس لاتکس اشاره کرد.

چمن مصنوعی رویال

۳- چمن مصنوعی سپیدار

با اجرای چمن مصنوعی مدرسه مدل سپیدار می‌توانید محیطی بانشاط و سرسبز در فضای داخلی ساختمان‌ها پدید آورید. چمن مصنوعی سپیدار با الیاف فیبلریت و با ارتفاع ۱۵ میلی‌متر یکی از مقرون به صرفه‌ترین محصولات برای زیباسازی قسمت‌های کم تردد مدارس است. از دیگر ویژگی‌های چمن سپیدار می‌توان به تراکم بالا، دوام زیاد، ضربه پذیری بالا و ماندگاری ۷ الی ۸ ساله اشاره کرد.

چمن مصنوعی سپیدار

۴- چمن مصنوعی ماهونیا

چمن مصنوعی ماهونیا در دو مدل چمن مصنوعی ماهونیا ۲۵ میل و چمن مصنوعی ماهونیا ۱۵ میل طراحی و به بازار عرضه می‌شود اما بهتر است که از چمن مصنوعی ماهونیا ۲۵ میل برای مدارس استفاده شود. این چمن تراکم بالایی دارد و وزن الیاف آن حدود ۷۲۰۰ است و به دلیل الیاف منوفیلامنت در دسته چمن‌های تزئینی قرار دارد اما به دلیل تراکم بالای الیاف می‌توان از این محصول در مکان‌های پرتردد استفاده کرد و زیبایی و لطافت را در محیط داخلی و بیرونی ساختمان‌ها به ارمغان آورد.

چمن مصنوعی ماهونیا ۱۵ میلچمن مصنوعی ماهونیا ۲۵ میل

۵- چمن مصنوعی ماهونیا ملانژ

چمن مصنوعی ماهونیا ملانژ محصولی مناسب و سرسبز است که یادآور فصل بهار بوده و طراوت و شادابی را به فضای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها هدیه می‌دهد. الیاف ماهونیا ملانژ بسیار نرم و لطیف است و از جنس مونوفیلامنت می‌باشد.

چمن مصنوعی ماهونیا ملانژ ۱۵ میلچمن مصنوعی ماهونیا ملانژ ۲۵ میل

۶- چمن مصنوعی پات

چمن مصنوعی پات در دو رنگ قرمز و سبز تولید می‌شود و از آن می‌توان در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد. از جمله ویژگی‌های چمن مصنوعی پات می‌توان به مواردی همچون تراکم بالا، الیاف یکدست و فنری شکل و ماندگاری قابل قبول اشاره کرد. شما می‌توانید از چمن مصنوعی پات سبز برای طراحی زمین بازی و از چمن پات قرمز برای خط کشی و یا زیباسازی فضای داخلی یا بیرونی ساختمان‌ها استفاده نمایید.

چمن مصنوعی پات سبز

استفاده از چمن مصنوعی تزئینی برای مدارس

یکی از پرتکرارترین سوالات در مورد استفاده از چمن مصنوعی در مدارس این است که آیا می توان از چمن مصنوعی تزئینی برای پوشش سطوح مدارس استفاده کرد یا خیر؟! در پاسخ باید بگوییم که یک جواب کلی برای این سوال وجود ندارد؛ در نتیجه، بهتر است که ابتدا نگاهی کلی به کاربرد چمن مصنوعی تزیینی داشته باشیم.

چمن مصنوعی تزئینی معمولا برای استفاده در فضاهای مسکونی و یا اداری پیشنهاد می‌شود؛ زیرا این دسته از محصولات بیشتر برای طراحی فضای سبز و زیباسازی مکان‌های کم تردد مناسب می‌باشند. با توجه به این موضوع که مدارس یک مکان پر رفت و آمد هستند و اغلب مدیران مدرسه تمایل دارند تا با اجرای چمن مصنوعی مدرسه، فضایی امن برای دانش آموزان ایجاد کنند و در کنار آن، فضای سبز مدارس را گسترش دهند، استفاده از چمن‌ مصنوعی تزئینی انتخاب مناسبی برای محیط‌های پر رفت و آمد به نظر نمی‌رسد.

در این راستا، مجموعه چمنزار در تلاش است تا با طراحی چمن مصنوعی تزئینی با تراکم بالا و الیاف مقاوم، محصولی باکیفیت و مقرون به صرفه برای استفاده در مکان‌های پرتردد تولید کند. چمن مصنوعی تزئینی تولید شده توسط متخصصان مجموعه چمنزار، با الیاف مقاوم و تراکم بالا، می تواند تمامی فاکتورهای زیبایی، بهداشت، دوام، صرفه اقتصادی و مهم‌تر از همه امنیت دانش آموزان را تامین کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد چمن مصنوعی مدرسه و انتخاب بهترین چمن مصنوعی ویژه مدارس از شما دعوت می‌نماییم تا با مشاورین و کارشناسان مجموعه چمنزار در تماس باشید.

استفاده از چمن مصنوعی تزئینی برای مدارس

استفاده از چمن مصنوعی چند منظوره برای مدارس

چمن مصنوعی چند منظوره محصولی است که می‌توان از آن  با هدف تزئینی و کاربری‌های مختلف استفاده کرد. این چمن علاوه بر دارا بودن تاییدیه‌های بهداشتی و بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی ساخت چمن مصنوعی، از دوام بالایی نیز برخوردار است.

چمن مصنوعی چند منظوره با رنگ سبز و انرژی بخش باعث تقویت روحیه دانش آموزان و افزایش قدرت یادگیری آن‌ها می‌شود. رنگ سبز نماد طبیعت و نشانگر امنیت و آرامش است و می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن و یادگیری گردد. هم‌چنین، تحقیقات انجام شده بر روی ساختار چشم انسان نشان می‌دهند که شبکیه چشم‌ها به طور مستقیم بر روی رنگ سبز متمرکز می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که به ماهیچه‌های چشم فشار کمتری وارد شود.

استفاده از چمن مصنوعی چند منظوره برای مدارس

تشخیص چمن مصنوعی ویژه مدارس براساس دیتکس

به احتمال زیاد تشخیص یک چمن مصنوعی باکیفیت برای کسایی که قصد بهره‌مندی از کاربرد چمن مصنوعی مدرسه را دارند کمی سخت است. به همین خاطر قصد داریم تا در این بخش، نکته‌ای کاربردی در رابطه با چمن مصنوعی مدارس را با شما در میان بگذاریم.

دیتکس یا وزن الیاف یکی از فاکتورهای موثر در ماندگاری و طول عمر محصول است. چمن مصنوعی مناسب برای استفاده در مکان‌های پرتردد دارای وزن الیاف ۸۸۰۰ برای الیاف فیبریلیت شده  و ۱۲۵۰۰ برای الیاف منوفیلامنت است.

اگر دیتکس و یا وزن الیاف زیر ۸۸۰۰ و ۱۲۵۰۰ باشد، این چمن برای استفاده در فضاهای مسکونی و اداری مناسب‌تر است. روش دیگر این است که شما می توانید برگ‌های چمن مصنوعی را لمس کنید. اگر چمن مصنوعی ویژه مدارس نباشد، معمولا برگ‌های آن بسیار نازک است و شما می‌توانید حدس بزنید که این الیاف نمی‌توانند در محیط‌های پر رفت و آمد مانند مدارس مورد استفاده قرار گیرند.

تشخیص چمن مصنوعی ویژه مدارس از بخش زیره آن

یکی دیگر از فاکتورهای موثر در ماندگاری و طول عمر چمن مصنوعی، زیره چمن است. با توجه به آنکه میزان رفت و آمد به مدارس زیاد است، باید از چمن با زیره ضخیم برای زیباسازی و تزئین مدارس استفاده شود. هرچقدر که ضخامت زیره چمن مصنوعی بیشتر باشد، چمن سبز مقاومت بیشتری در برابر تردد و رفت و آمد خواهد داشت.

همچنین، زیره ضخیم مانع از ایجاد موج در چمن مصنوعی می‎شود؛ لذا، در هنگام خرید چمن مصنوعی ویژه مدارس باید به این نکته توجه داشته باشید که لایه زیرین چمن مصنوعی انتخابی شما از ضخامت بالایی برخوردار باشد.

 کاربرد چمن مصنوعی مدرسه

کاربردهای استفاده از چمن مصنوعی مدرسه به شرح زیر است :

  1. طراحی زمین بازی
  2. طراحی فضای داخلی ساختمان مدارس
  3. طراحی دیوار سبز
  4. زیبا سازی راه‌پله‌های مدارس
  5. استفاده از فضاهای بلااستفاده در مدارس
  6. زیباسازی فضای بیرونی ساختمان آموزشی مانند باغچه‌ی مدارس
  7. محوطه سازی در حیاط مدارس
  8. طراحی روف گاردن در پشت بام مدارس

کاربرد چمن مصنوعی مدرسه

اجرای چمن مصنوعی در مدارس

روش‌های مختلفی برای اجراء و نصب چمن مصنوعی وجود دارد و هر یک از این روش‌ها بسته به شرایط آب و هوایی و نوع بستر چمن مصنوعی متفاوت خواهد بود. با این وجود، مراحل کلی اجرای چمن مصنوعی مدرسه را می‌توان براساس گام‌های زیر دسته بندی کرد:

۱- گام اول

مرحله اول را می‌توان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در نصب چمن مصنوعی دانست. در این مرحله، ابتدا محل نصب چمن مصنوعی بررسی می‌شود. در صورتی که محل مورد نظر برای اجرای چمن مصنوعی از جنس سطوح سخت و نفوذ ناپذیر مانند سیمان، سنگ، موزاییک و دیگر سطوح سخت باشد، ابتدا نحوه شیب بندی، محل خروج آب از مدرسه، میزان نشست یا ترک سطوح توسط متخصص بررسی می‌شود و با توجه به این موضوع که برای نصب چمن مصنوعی به یک سطح صاف و یکدست نیاز است، هرگونه ایراد یا اشکالی که وجود داشته باشد، به طور کامل برطرف خواهد شد.

سپس، زیرسازی چمن مصنوعی توسط تیم فنی چمنزار انجام می‌شود و تمامی پستی و بلند‌ی‌ها و ترک‌ها با استفاده از سیمان برطرف خواهد شد و یک سطح صاف برای نصب چمن ایجاد می‎شود. در صورتی که میزان خرابی و موانع اجرای چمن مصنوعی در سطح وسیع باشد، از روش زیرسازی باند شنی برای ایجاد فضای سبز استفاده می‌شود.

۲- گام دوم

بعد از رفع ایرادات و اشکالات و کسب اطمینان از ایجاد یک سطح صاف و مستحکم به سراغ مرحله بعد می‌رویم. در این مرحله، ابتدا یک لایه ژئوتکستایل بر روی زمین پهن می‌شود تا یک فاصله میان سطح زیرسازی و لایه زیرین چمن مصنوعی ایجاد شود.

۳- گام سوم

در این مرحله از اجرای چمن مصنوعی مدرسه باید چمن مصنوعی را متناسب با ابعاد زمین، برش دهیم. توجه داشته باشید که برش چمن مصنوعی نیاز به دقت و تخصص بالایی دارد؛ زیرا برش‌ها باید به گونه‌ای باشد که الیاف چمن مصنوعی آسیبی نبیند و قسمت‌های برش‌ داده شده به طور کامل سطح زمین را بپوشانند.

۴- گام چهارم

بعد از برش چمن مصنوعی نوبت به اورلب کردن چمن یا همان یکسان کردن لبه‌های چمن با یکدیگر و با کناره‌های زمین می‌رسد. توجه داشته باشید که در این مرحله، دقت زیادی لازم است برای آنکه لبه‌های چمن مصنوعی کنار یکدیگر مماس باشند و تمامی الیاف در یک جهت قرار داشته باشند.

۵- گام پنجم

در این مرحله، اتصالات و درز‌های میان قطعات چمن مصنوعی با استفاده از نوار مخصوص به نام سیمین تک و چسب پلی اورتان به یکدیگر متصل می‌شوند و یک سطح یک پارچه از چمن مصنوعی ایجاد می‌شود.

۶- گام ششم

در مرحله آخر از سیلیس یا گرانول برای افزایش ایستایی چمن مصنوعی استفاده می‌شود. سیلیس‌ها از جنس ماسه با دانه بندی بین ۱ تا ۲ میل هستند که به عنوان پر کننده به الیاف چمن مصنوعی تزریق می‌شوند تا ایستایی الیاف و مقاومت آن‌ها در برابر کوبش افزایش یابد. بعد از تزریق سیلیس، سطح چمن مصنوعی فرچه کشی خواهد شد تا تمامی الیاف از حالت خوابیده به حالت ایستایی کامل برسند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که بعد از فرچه کشی چمن مصنوعی می‌توان از رنگ‌های روغنی و یا با استفاده از نوار سفید رنگ و چمن مصنوعی سفید، سطح چمن مصنوعی مدرسه را خط کشی کرد.

انواع چمن مصنوعی را از گروه چمنزار بخواهید!

در مطالب فوق ابتدا نگاهی به ویژگی‌های چمن مصنوعی مدرسه انداختیم. سپس، شرحی کلی از نحوه اجراء و کاربرد چمن مصنوعی مدرسه ارائه کردیم. اگر همچنان برای استفاده از چمن مصنوعی مدرسه و ایجاد فضای سبز مصمم هستید، از شما دعوت می‌نماییم تا با مشاورین و متخصصین مجموعه چمنزار در تماس باشید و از مشاوره‌ی رایگان و طرح‌های ویژه این مجموعه بهره‌مند شوید.

مجموعه چمنزار فعالیت خود را از سال ۸۵ در زمینه تولید، فروش و نصب چمن مصنوعی در طرح‌های گسترده و مدل‌های متنوع مانند چمن مصنوعی تزیینی، ورزشی و چند منظوره آغاز کرده است. در تمامی این سال‌ها، مجموعه چمنزار در تلاش بوده است تا محصولاتی باکیفیت به مشتریان خود معرفی کند و با تولید چمن مصنوعی مطابق با استانداردهای بهداشتی، در لحظات سبز هم‌وطنان خود سهیم باشد.

اجرا چمن مصنوعی مدرسه

سوالات متداول درباره چمن مصنوعی

در این بخش قصد داریم تا به بررسی سوالات متداول در رابطه با نصب و اجرای چمن مصنوعی در مدارس بپردازیم. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

  1. آیا سرویس مدارس می‌تواند بر روی چمن مصنوعی حرکت کند؟

اجازه دهید تا به این سوال با تعریف یک خاطره از اجرای چمن مصنوعی در مدرسه برهان  پاسخ دهیم. این مدرسه در حدود ۱۰۰۰ متر حیاط دارد که با چمن مصنوعی مدل افرا پوشیده شده است. در ابتدای پروژه، تصور بر آن بود که تردد اتومبیل‌ها بر روی چمن مصنوعی بلامانع خواهد بود. اما به مرور زمان، متوجه شدیم که برای آسیب دیدن چمن مصنوعی، تنها کافی است که لاستیک یک اتومبیل بر روی سطح چمن مصنوعی بکس‌وباد کند؛

لذا اگر قصد خرید چمن مصنوعی را برای حیاط مدرسه‌ دارید، این نکته را در نظر بگیرید که تردد اتومبیل‌های متعدد بر روی چمن مصنوعی باعث می‌شود تا کاربرد چمن مصنوعی مدرسه به حداقل برسد.

  1. چگونه می‌توان سطح چمن مصنوعی را از آلودگی‌ها تمیز کرد ؟

زمانی که از چمن مصنوعی به عنوان کفپوش مدارس استفاده می‌کنید، لازم است که یک جاروی کارواشی و یا دستگاه واترجت را برای شستشوی الیاف چمن مصنوعی تهیه نمایید.

  1. آیا احتمال سرخوردن دانش آموزان بر روی چمن مصنوعی وجود دارد ؟

با جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت و کاربرد چمن مصنوعی مدرسه این است که یک سطح ایمن برای دانش آموزان فراهم می‌سازد و احتمال سرخوردن و یا آسیب دیدگی را به حداقل می‌رساند.

  1. در روزهای برفی، چگونه از چمن مصنوعی مدرسه نگهداری کنیم ؟

بهتر است که در روزهای برفی، قبل از آنکه دانه‌های برف در میان الیاف یخ بزنند، سطح چمن مصنوعی را با استفاده از یک پارو مخصوص و در جهت الیاف چمن مصنوعی پارو کنید. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که چمن مصنوعی استاندارد تا ۳۰ درجه زیر صفر مقاومت سرمایشی دارد.

  1. هزینه اجرای چمن مصنوعی در مدارس چقدر است ؟

قیمت چمن مصنوعی به عوامل و فاکتورهای مختلفی مانند برند چمن، نوع نخ الیاف، تعداد گره‌ها، ارتفاع و تراکم الیاف، نوع زیره، وزن دیتکس، مواد مورد استفاده در زمان نصب، هزینه حمل و نقل، دستمزد نصاب، کاربرد چمن مصنوعی مدرسه و… بستگی دارد؛ لذا برای کسب اطلاعات بیشتر از شما دعوت می‌نماییم تا با مشاورین مجموعه چمنزار در تماس باشید.

  1. چمن مصنوعی مدارس دخترانه و پسرانه با یکدیگر متفاوت است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تفاوتی میان چمن مصنوعی مدارس دخترانه و پسرانه وجود ندارد. اما با توجه به این موضوع که میزان فعالیت پسرها بیشتر از دخترها است، بهتر است که برای حیاط مدارس پسرانه و سالن‌های ورزشی مدارس از چمن با تراکم و مقاومت بالا در برابر کوبش و سایش استفاده شود.

در آخر، نظر شما را به برخی از پروژه‌های مجموعه چمنزار جلب می‌نماییم:

منطقه نام مدرسه زمان اجرا
قیطریه مدرسه مصباح ۱ سال پیش
تجریش مدارس مهر آیین ۲ سال پیش
اندرزگو مدرسه رشد و سلام ۲ سال پیش
انقلاب مدرسه هاجر ۲ سال پیش
سعادت آباد مدرسه سعادت آباد  ۳ سال پیش
شهرک غرب مدرسه امام صادق ۲ سال پیش
سهروردی مدرسه اتحاد نوین ۱ سال پیش
قله حسن خان مدرسه کمال الملک ۲ سال پیش
پاسداران مدارس خدیجه کبری و … ۲ سال پیش
محله دولت مدارس صالح ۲ سال پیش

 

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo