ساختار چمن مصنوعی

ساختار چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی از ابتدای اختراع و تولید آن آزمون و خطاهای فراوانی را از سر گذرانده‌اند. این چمن‌ها که جایگزین مناسبی برای چمن طبیعی به‌شمار می‌روند در دو بخش تزئینی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله شما را با ساختار چمن مصنوعی آشنا خواهیم کرد.

برخی از چمن‌های مصنوعی پس از نصب به‌دلیل تراکم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازی به مواد پرکننده‌ای نظیر سیلیس و گرانول ندارند از این رو به آن‌ها چمن‌های non-infil یا بدون نیاز به مواد پرکننده می‌گویند برخی دیگر از چمن‌ها نیز برای استفاده و بهره‌برداری نیازمند استفاده از مواد پرکننده هستند که در دسته چمن‌های infill قرار داده می‌شوند.

استفاده از مواد پرکننده در نسل‌های مختلف چمن مصنوعی استفاده می‌شود. در حال حاضر دو نسل از چمن مصنوعی با عنوان‌های فیبریلیت و منوفیلامنت تولید و به بازار عرضه می‌شود. که چمن مصنوعی منوفیلامنت نسل جدید چمن‌های مصنوعی به‌شمار می‌رود.

 

چمن مصنوعی منوفیلامنت چیست؟

چمن مصنوعی مونوفیلامنت نسل جدید و چهارم از چمن‌های مصنوعی است که در وزن‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. این چمن‌ها با توجه به ساختار تولید آن‌ها ظاهر طبیعی‌تری نسبت به نسل‌های گذشته خود دارند الیاف به کار رفته در این چمن‌ها با وزن‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

در صورتی که قصد استفاده از این چمن در کاربری تزئینی را داشته‌باشید باید از الیافی با وزن (دیتکس) پایین‌تر استفاده‌کنید. دیتکس این دسته از کاربری چمن‌ها بین ۶۸۰۰ تا ۸۵۰۰ است. چمن مصنوعی مدل ماهون یا در دسته چمن‌های منوفیلامنت تزئینی قرار می‌گیرد. استفاده از دیتکس بالای چمن‌های منوفیلامنت ویژه کاربری‌های ورزشی به‌ویژه ورزش فوتبال است. میزان دیتکس این چمن‌ها ۱۰.۰۰۰، ۱۲.۵۰۰ و ۱۳.۲۰۰ است. در صورتی که قصد داشته‌باشید از چمن‌های منوفیلامنت ورزشی استفاده‌کنید چمن مصنوعی مدل MG PRO می‌تواند انتخاب مناسبی به‌حساب آید.

 این چمن یکی از پرکاربردترین نوع چمن مصنوعی منوفیلامنت در کاربری ورزشی به‌شمار می‌رود به‌طوری که استفاده از چمن مصنوعی مدل MG PRO تاکنون در مساحت ۱ میلیون متر مربع در کشور نصب و اجرا شده‌است. این چمن از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار بوده به‌طوری که توانسته است استانداردهای سازمان نوسازی اماکن ورزشی کشور را نیز اخذ نماید.

ساختار چمن مصنوعی

ارتفاع الیاف چمن‌های مصنوعی براساس کاربری‌های آن تولید می‌شود از این رو چمن‌های منوفیلامنت ورزشی معمولاً در با ارتفاع ۴۰ تا ۶۵ میلی‌متر تولید شده و چمن‌های منوفیلامنت در کاربری تزئینی نیز ارتفاعی بین ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر دارند.

 

ساختار چمن مصنوعی

چمن مصنوعی بدون نیاز به موادی پرکننده (non-infill)

برخی از چمن مصنوعی منوفیلامنت از نوع سه بافت است و از تراکم بالایی نیز برخوردارند. این چمن‌ها جز جدیدترین نسل چمن‌های مصنوعی برای کاربری فوتبال به‌شمار می‌رود. ضمن اینکه به‌دلیل تراکم بالا پس از اجرا نیازی به مواد پرکننده‌ای همچون سیلیس و گرانول ندارند. با توجه به قیمت چمن های مصنوعی و مبلغ تمام شده بالای این دسته، تاکنون استقبال خوبی از آن‌ها نشده است هرچند که برخی از چمن‌های مصنوعی رویال که کاربری تزئینی نیز دارند به‌منظور استفاده در زمین‌های ورزشی کوچک به‌منظور انجام ورزش‌های سبک استفاده می‌شود.

ساختار چمن مصنوعی

ساختار چمن مصنوعی، طراحی و ساخت آن

 استفاده از چمن مصنوعی زمانی می‌تواند از بالاترین کارایی برخوردار باشد که سطوح زیرین و بالایی آن با یکدیگر هماهنگ باشند. به همین دلیل توجه به‌تمامی مسائل در طراحی ساختار چمن مصنوعی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

مواد پر کننده چمن مصنوعی

استفاده از مواد پرکننده‌ای نظیر سیلیس و گرانول نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت چمن در برابر کوبش و اصطکاک دارد. افزودن این مواد به چمن مصنوعی اهمیت بالایی در جذب ضربه و بلند شدن توپ دارد.

نقش متریال‌های پرکننده در جذب ضربات پای بازیکنان

مواد پرکننده در چمن مصنوعی بستری مناسب و امن را برای ضربات ناشی از پای بازیکنان با سطح چمن دارد و میزان جذب این ضربات توسط چمن مصنوعی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. میزان استفاده استاندارد از متریال‌های پرکننده از سوی سازمان‌های ورزشی مانند فیفا مشخص می‌گردد چرا که مقدار متریال می‌تواند استقامت ورزشکاران در طول مدت زمان بازی را به‌طرز چشمگیر افزایش دهد.

در واقع، وجود مواد پرکننده در چمن مصنوعی می‌تواند نیروی کوبشی حاصل از دویدن ورزشکاران در سطح زمین را پخش کرده و به‌پای ورزشکاران منتقل نکند. و از این رو از خستگی زودهنگام ورزشکاران پیشگیری خواهد کرد. شرکت چمنزار با توجه به سابقه طولانی خود در امر نصب و اجرای چمن مصنوعی، استفاده دقیق و مناسب و بهینه از مواد پرکننده در سطح چمن مصنوعی را به مشتریان خود ارائه خواهد کرد.

نقش سیلیس و گرانول در ساختار چمن مصنوعی

سیلیس و گرانول دو متریال مهم در ساختار چمن مصنوعی به‌شمار می‌رود. افزودن سیلیس می‌تواند به‌طور چشمگیری فضای میان الیاف چمن مصنوعی را پر کند و مانع آسیب به چمن‌های مصنوعی شود. استفاده از گرانول نیز موجب خواهد شد تا میزان انعطاف‌پذیری چمن مصنوعی افزایش یابد.

در نظر داشته‌باشید میزان استاندارد سیلیس در هر مترمربع از زمین‌های ورزشی ۶ کیلوگرم و میزان گرانول استفاده شده به‌صورت استاندارد نیز ۲۲ کیلوگرم در هر مترمربع است.

مزیت‌های استفاده از سیلیس و گرانول در چمن مصنوعی

  • میزان مانور بازیکن در طول مدت بازی روی چمن مصنوعی را کنترل خواهد کرد.
  • سبب افزایش چرخش توپ روی سطح چمن مصنوعی می‌شود.
  • سبب نزدیک‌تر شدن ظاهر طبیعی چمن مصنوعی خواهد شد.

متریال‌های پرکننده در ساختار چمن مصنوعی با الیاف مونوفیلامنت

الیاف مونوفیلامنت از استاندارد ترین الیاف چمن مصنوعی به‌شمار می‌رود. بسیار از چمن‌های مصنوعی فوتبالی و ورزشی مانند مدل Mg pro با استفاده از الیاف مونوفیلامنت بافته می‌شوند و از جدیدترین الیاف چمن مصنوعی هستند. این الیاف دارای یک ستون فقرات مرکزی هستند و برگشت پذیری الیاف چمن مصنوعی را در هنگام کوبش افزایش می‌دهند. میزان متریال پرکننده در ساختار چمن مصنوعی مونوفیلامنت ۲۲ کیلوگرم سیلیس و ۵ تا ۷ کیلوگرم گرانول در هر مترمربع است.

ویژگی که ترکیب الیاف مونوفیلامنت همراه با سیلیس و گرانول ایجاد می‌کنند ایجاد سطحی کاملاً سبز، زیبا و پرتراکم است. پیشنهاد می‌دهیم که برای آشنایی با نسل جدید چمن مصنوعی به صفحه نصب و متعلقات چمن مصنوعی مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

متریال‌های پرکننده در ساختار چمن مصنوعی الیاف فیبریلیت

الیاف فیبریلیت نسل اول الیاف چمن مصنوعی هستند. لایه‌های این چمن لوزی شکل هستند و همین امر انعطاف پذیری الیاف را افزایش می‌دهد. الیاف مونوفیلامنت الیاف پهن برگ بوده و خود این الیاف میزان پر کنندگی بالایی دارند. شرکت چمنزار در بین الیاف و ساختار چمن مصنوعی فیبریلیت از همان متریال پرکننده استفاده می‌کند، اما باید گفت که میزان استفاده از مواد پرکننده در الیاف فیبریلیت کمتر از چمن‌های با الیاف مونوفیلامنت است.

لایه زیرین در ساختار چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی بر بستری از جنس لاتکس بافته می‌شوند که ظاهری شبکه‌ای دارند. در صورتی که زمین ورزشی کوچکی دارید می‌توانید از لایه زیرین چمن مصنوعی (بکینگ) با قطر بیشتر و سه لایه استفاده‌کنید. در صورتی که لایه زیرین چمن مصنوعی از قطر بالایی برخوردار باشد امکان جذب نیروهای کوبشی بیشتری خواهد داشت و سبب خواهد شد تا چمن‌ها استحکام بالاتری داشته باشند.

انواع چمن مصنوعی ورزشی را از گروه چمنزار بخواهید!

گروه نوآوران طرح دیگر افرا (چمنزار) پیشرو در امر نصب و اجرای چمن مصنوعی با سابقه‌ای طولانی در امر نصب و اجرای چمن مصنوعی ورزشی و تزئینی تاکنون صدها پروژه را با موفقیت اجرا کرده است به همین منظور می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین چمنزار تماس بگیرید تا دقیق‌ترین مشاوره‌ها را به‌صورت رایگان دریافت کنید

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo