چگونه تراکم چمن مصنوعی را اندازه‌گیری کنیم؟

تراکم چمن مصنوعی

اینکه چگونه تراکم چمن مصنوعی را اندازه‌گیری کنیم یکی از مهم­ترین ابزارها برای یک خرید مطمئن می‌باشد. شرکت‌های غیر معتبر با استفاده از ناآگاهی خریدار اقدام به فروش محصولات خود با قیمت‌های بالاتر و غیرواقعی می‌کنند. شما می‌توانید با مطالعه‌ی این مطالب به اطلاعات کافی در مورد چگونگی اندازه‌گیری دقیق تراکم چمن مصنوعی دست پیدا کنید.

تراکم چمن مصنوعی چگونه به دست می‌آید؟

پاسخ بسیار کوتاه است. حاصل‌ضرب تراکم طولی در تراکم عرضی می‌باشد.

تراکم طولی چیست؟

الیاف چمن مصنوعی در ردیف‌های طولی بافته می‌شود. به تعداد گره در طول یک متر تراکم طولی چمن مصنوعی گفته می‌شود. برای سهولت در اندازه‌گیری ما هر ۱۰ سانتی­متر طول را در نظر گرفته و تعداد گره‌ها را در ۱۰ سانتی­متر شمارش می‌کنیم. برای مثال اگر در ۱۰ سانتی­متر ۱۵ گره وجود داشت تراکم طولی چمن مصنوعی مورد نظر ۱۵۰ گره بر متر طول می‌باشد.

تراکم عرضی چیست؟

به تعداد ردیف در یک مترمربع تراکم عرضی چمن مصنوعی گفته می‌شود. پیش از آنکه به محاسبه‌ی تراکم عرضی بپردازیم لازم است با پنج نوع ردیف بافت مختلف آشنا شویم:

  1. ردیف بافت ۵/۸ اینچ یا ۱۵/۸ میلی‌متر
  2. ردیف بافت ۵/۱۶ اینچ یا ۷/۹۳ میلی‌متر
  3. ردیف بافت ۳/۸ اینچ یا ۹/۵۲ میلی‌متر
  4. ردیف بافت ۵/۳۲ اینچ یا ۳/۹۶ میلی‌متر
  5. ردیف بافت ۱/۸ اینچ یا ۳/۱۷ میلی‌متر

الف) ردیف بافت ۵/۸ اینچ

فاصله‌ی بین دو ردیف بافت در این مدل ۸/۱۵ میلی‌متر می‌باشد که فاصله‌ی نسبتاً زیادی است. در این نوع چمن مصنوعی عموماً ارتفاع الیاف بالا بوده و از مواد پرکننده در داخل آن استفاده می‌شود. تمامی چمن‌های مصنوعی فوتبالی تولیدشده در داخل کشور با ردیف بافت ۵/۸ تولید می‌شوند. چمن‌های مصنوعی ۵/۸ اینچ دارای ۶۷ ردیف در هر مترمربع می‌باشند.

تراکم ردیف بافت 5/8 اینچ

ب) ردیف بافت ۵/۱۶

در این نوع چمن مصنوعی فاصله‌ی هر ردیف ۷/۹۳ میلی‌متر می‌باشد که بیشتر در چمن مصنوعی‌های تزئینی تولید داخل مانند چمن مصنوعی مدل رویال ۲۵ و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد ردیف این مدل در هر مترمربع ۱۲۷ می‌باشد.

تراکم ردیف بافت 5/16 اینچج) ردیف بافت ۳/۸ اینچ

در مدل‌های ۳/۸ اینچ فاصله‌ی هر ردیف ۹/۵۲ میلی‌متر است و تعداد ردیف آن هم در هر مترمربع ۱۰۵ می‌باشد. فاصله‌ی ۳/۸ اینچ یکی از مرسوم‌ترین ردیف‌های بافت در جهان است و اغلب محصولات چینی وارداتی کشور با این روش تولید می‌شوند.

تراکم ردیف بافت 3/8 اینچ

پیشنهاد می‌کنیم حتما از صفحه چطور کیفیت چمن مصنوعی خود را بسنجیم؟ دیدن فرمایید.

د) ردیف بافت ۵/۳۲

چمن‌های با این ردیف بافت جزو چمن‌های بسیار متراکم و در اصطلاح رایج  چمن موکتی هستند. فاصله‌ی هر ردیف بافت ۹۶/۳ میلی‌متر است و در نتیجه در هر مترمربع ۲۵۷ ردیف بافت وجود دارد. تراکم ردیف بافت 5/32 اینچ

ه) ردیف بافت ۱/۸ اینچ

در این مدل نیز مانند ۳۲/۵ چمن تولیدشده دارای تراکم بسیار زیادی می‌باشد. به‌گونه‌ای که فاصله­ هر ردیف ۱۷/۳ میلی‌متر بوده و در هر مترمربع ۳۱۶ ردیف بافت تکرار شده است. چمن مصنوعی مدل فیروزه که یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار کشور است با این ردیف بافت تولید می‌شود. باید گفت که اعداد و ردیف‌های بافت دیگری نیز وجود دارد که با توجه به محصولات موجود در بازار کشور ما به مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم.

تراکم ردیف بافت 1/8 اینچ

حالا با داشتن اعداد تراکم طولی و ردیف بافت چگونه تراکم چمن مصنوعی  را حساب کنیم؟

از اینجای کار به بعد همه‌چیز آسان خواهد بود و تنها با استفاده از ضرب دو عدد در یکدیگر تراکم کلی به دست خواهد آمد.

مثال

یک چمن مصنوعی فوتبالی دارای ردیف بافت ۸/۵ اینچ (تعداد ۶۷ ردیف در هر مترمربع) را با تراکم طولی ۱۴۰ کوک در متر طول تولید کرده‌ایم. تراکم کلی این محصول چه عددی است؟

۹۳۸۰ تراکم کلی = ۱۴۰ × ۶۷ <– ۶۷ ردیف (تعداد در مترمربع) <– فاصله‌ی هر ردیف ۱۵/۸ میلی­متر <– 5/8 اینچ

نکته‌

در این بخش برای تراکم چمن مصنوعی به یک نکته‌ی بسیار مهم اشاره می‌شود. همان­طور که می‌بینید این محصول که تراکم آن ۹۳۸۰ کوک در مترمربع می‌باشد جزو چمن مصنوعی‌های فوتبال مونوفیلافیت با تراکم بالا می‌باشد. در حالی که در بسیاری از پروژه‌ها عدد درخواستی آنها چمن مصنوعی فوتبالی با تراکم ۱۶۰۰۰ کوک در مترمربع می‌باشد. که این اعداد کاملاً اشتباه است و برای یک چمن مصنوعی فوتبالی مونوفیلامنت غیرمنطقی به نظر می­رسد.

برای محاسبه‌ی هرچه راحت‌تر تراکم چمن مصنوعی شما مخاطبان عزیز جدول ذیل به شما کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانید به راحتی تراکم چمن مصنوعی خود را اندازه‌گیری کرده و دست فروشندگان غیرمتعهد را رو کنید. فراموش نکنید که این بخش از اهمیت فراوانی برخوردار است و آیتمی است که بسیاری از تقلب‌ها در آن صورت می‌گیرد. از آنجایی که این مقاله تا حدودی شبیه درس ریاضی می‌باشد و اعداد زیادی در آن گفته شده در صورتی که مفاهیم آن برای شما نامفهوم بوده با کارشناسان گروه چمنزار تماس حاصل فرمایید.

جدول تراکم طولی

ردیف بافت فاصله هر ردیف تعداد ردیف در یک متر تراکم طولی ۱۴۰ تراکم طولی ۱۵۰ تراکم طولی ۱۶۰ تراکم طولی ۱۸۰ تراکم طولی ۲۰۰ تراکم طولی ۲۲۰ تراکم طولی ۲۳۰ تراکم طولی ۲۹۰ تراکم طولی ۳۵۰
۵/۸ اینچ ۱۵/۸ میلی‌متر ۶۷ ردیف ۹۳۸۰ فوتبالی ۱۰۵۰ فوتبالی ۱۰۷۲۰ فوتبالی
۵/۱۶ اینچ ۷/۹۳ میلی‌تر ۱۲۷ ردیف ۱۷۷۸۰
رویال۲۵
رویال ۱۷
۱۹۰۵۰ ۲۰۳۲۰ ۲۲۸۶
ارکیده
صدف
۲۵۴۰۰
سپیدار
۲۷۹۴۰
افرا
۲۹۲۱۰
صحرا
۳/۸ اینچ ۹/۵۲ میلی‌متر ۱۰۵ ردیف ۱۴۷۰۰
رویال لانو
ورنال
سیلک
۱۵۷۵۰ ۱۶۸۰۰
آمارا
۱۸۹۰۰ ۲۱۰۰۰ ۲۳۱۰۰ ۲۴۱۵۰ ۳۰۴۵۰ ۳۶۷۵۰
۵/۳۲ اینچ ۳/۹۶ میلی‌متر ۲۵۳ ردیف ۵۵۶۶۰ ۵۸۱۹۰ ۸۸۵۵۰
مگنولیا
۱/۸ اینچ ۳/۱۷ میلی‌متر ۳۱۶ ردیف ۶۹۵۲۰ ۷۲۶۸۰ ۹۱۶۴۰ ۱۱۰۶۰۰
فیروزه

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo