چه عواملی بر کیفیت چمن مصنوعی تاثیر گذار است؟

تغییر رنگ چمن مصنوعی، تغییر شکل چمن مصنوعی

هدف از این مقاله آشنایی با چمن مصنوعی و رعایت نکاتی به منظور نگهداری از آن است که می‌تواند در انتخاب و خرید چمن مصنوعی موثر واقع شود. در صورتی که چمن مورد استفاده از کیفیت بالایی برخوردار باشد می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود همچنین توجه به افت کیفیت محصول در مدت زمان طول عمر خود نیز از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کافی داشت.

این مطالب نتیجه مطالعات گروه کارشناسی چمنزار در حوزه های مختلف فیزیک،شیمی و ارتباط آن با چمن مصنوعی است. کارشناسان چمنزار از تاریخ نصب و اجرای چمن مصنوعی در پروژه‌ها، به صورت دوره‌ای با ‏مالکان و کاربران آنها در تماس خواهند بود. بنا به درخواست، اقدام به بازدید حضوری از چمن  مصنوعی و همچنین بازدید دوره ای چمن مصنوعی صورت خواهد گرفت.

این برنامه کاری از یک سو نشان دهنده تعهد و پایبندی گروه چمنزار به تضمین کیفیت ‏محصولات و فرایند نصب بوده و از سویی دیگر رفتار فیزیکی و عملکرد محصولات توسط کارشناسانِ مجموعه مورد ‏ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.‏ نتایج به‌دست‌آمده از نحوه کارکرد و مقایسه وضعیت‌کنونی با وضعیت اولیه چمن مصنوعی، سبب ‏شناخت بهتر ویژگی‌های ذاتی انواع مدل‌ها خواهد شد.

چمن مصنوعی درحالت اجرا و استفاده در فضای باز، در فصل زمستان به طور همزمان در‏ معرض تأثیرات ۳ پدیده محیطی  سرما، رطوبت و نور خورشید می‌باشد.

تأثیر رطوبت در تغییر شکل چمن مصنوعی

پلیمرهای تشکیل‌دهنده چمن مصنوعی (در انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی اورتان) به‌صورت ‏ذاتی در برابر آب مقاوم بوده و هیچ‌گونه واکنشی در برابر آن ندارند اما باید در نظر داشت که رسوبات و املاح محلول در ‌آب می‌تواند پس از تبخیر روی سطح الیاف رسوب کرده و به مرور زمان بر حجم لایه‌های آن افزوده شود. از این رو ترکیبات شیمیایی گوناگون موجود در رسوبات زمینه تغییر رنگ چمن مصنوعی را فراهم کرده و در طولانی‌مدت موجب پوسیدگی چمن مصنوعی خواهد شد.

تأثیر گرما در تغییر شکل فیلامنت چمن مصنوعی

گرم شدن الیاف چمن مصنوعی باعث نرم و منعطف شدن بیش از حد آن می شود و ممکن است ‏استحکام لازم را در برابر نیروهای وارد شده نداشته باشند و به مرور باعث از بین رفتن خاصیت ‏ارتجاعی و نرمی و انعطاف فیلامنت می گردد. ‏

تاثیر سرما روی چمن مصنوعی

دماهای بسیار پایین و سرمای شدید نیز باعث خشک شدن فیلامنت می‌شود و این خشک ‏شدگی در دراز مدت باعث تُرد و شکننده شدن پلی اتیلن می‌گردد. با شکننده شدن فیلامنت، ‏زمانی که کوچکترین فشاری به آن وارد می‌شود، فیلامنت خمیده شده و شکل خود را از دست ‏می‌دهد. ‏نکته حائز اهمیت اینکه محصولات گروه چمنزار اکثرا با الیاف برند معتبر تیولون هلند ساخته می‌شوند. ‏

تیولون بخشی از کمپانی ‏TenCate‏ تنکیت هلند می‌باشد. این الیاف در گرما و سرمای فوق العاده نیز ‏بهترین عملکرد را دارند ‏ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در بعضی از روزهای سرد زمستان و در ابتدای صبح بر ‏روی چمن طبیعی قدم گذاشته و راه رفته باشید. اگر این تجربه را داشته اید، حتما با احساس ‏جالب خُرد شدن یخ در زیر پای خود آشنا هستید.

این یخ همان شبنم صبحگاهی می‌باشد که از ‏فرایند میعان و تبدیل شدن رطوبت موجود در هوا به آب مایع بر روی برگ‌های چمن حاصل می‌شود. یخ زدگی سطحی در طول فصل سرما در چمن مصنوعی نیز اتفاق می‌افتد. در نظر داشته شابشد که با شکستن و خردشدن الیه‌های یخ سطحی، الیافت مونوفیلامنت چمن مصنوعی دچار هیچگونه آسیبی نخواهند شد.

تغییر رنگ چمن مصنوعی

چمن مصنوعی در مقابل تگرگ مقاوم است؟

یکی دیگر از پدیده‌های آب و هوایی زیان‌بار برای چمن طبیعی در فصل سرما، بارش تگرگ و برف ‏سنگین می‌باشد. دانه‌های تگرگ در اندازه‌ها و وزن‌های متفاوت با سرعت بالا با سطح چمن ‏طبیعی برخورد می‌کنند که طبعات فاجعه باری را برای انواع گیاهان از جمله چمن در پی داشته باشد. ‏اما در نقطه مقابل، واکنش چمن مصنوعی در برابر تگرگ در نوع خود بسیار جالب توجه است.

‏فیلامنت‌های تولید شده توسط برندهای برتر جهان از جمله ‏TenCate‏ با دارا بودن ساختاری نرم و ‏منعطف به خوبی در زیر وزن ضربه تگرگ مقاومت نموده و شکل اولیه خود را بازیابی می‌نمایند. ‏پس از گذشت مدت زمان مشخصی از شروع بارش، سطح چمن به طور کامل با لایه ای سنگین از ‏تگرگ پوشیده می‌شود و با ادامه بارش وزن این لایه افزایش می‌یابد و مانند سپری محافظ از آسیب ‏دیدن بیشتر فیلامنت ها جلوگیری می‌نماید.‏

واکنش چمن مصنوعی در برابر برف نیز به همین شکل است. ‏برای زدودن و پاک کردن برف از روی چمن مصنوعی می‌توان از پاروهای معمولی استفاده کرد. باید ‏دقت داشت که به هیچ عنوان از ابزار و وسایل فلزی و بُرّنده برای این کار استفاده نشود زیرا باعث ‏آسیب و پارگی در بافت چمن می‌شود.‏ با گرم شدن هوا و ذوب شدن برف و یخ، آب حاصله بدون ایجاد هیچ مشکلی از چمن خارج می‌شود.‏

تغییر رنگ چمن مصنوعی

تغییر رنگ چمن مصنوعی به ۲ دلیل عمده اتفاق می‌افتد.‏

  • تماس با مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی
  • تابش نور خورشید

تأثیر مواد شیمایی در تغییر رنگ چمن مصنوعی

آلودگی هوا یکی از عوامل محیطی بسیار مخرب بر چمن مصنوعی می‌باشد. ‏گازهای حاصل از اشتعال سوخت‌های هیدروکربنی مشتق از نفت، مانند بنزین و گازوئیل در خودروها ‏و صنایع سنگین، بر اثر تابش نور خورشید با رطوبت موجود در هوا ترکیب شده و تشکیل مواد اسیدی ‏ را خواهد داد که نشست آن بر روی چمن مصنوعی تغییر رنگ و همچنین خوردگی پلیمرها در دراز مدت را خواهد داشت.

‏از جمله ترکیبات زیان‌‌بار می‌توان به گاز دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و اُزُن اشاره داشت. ‏همچنین بسیاری از موادی که به طور روزمره با آنها سر و کار داریم می‌توانند توانایی آسیب رساندن ‏دائمی به چمن مصنوعی را داشته باشند. مواد اسیدی مانند برخی شوینده‌های سطوح از قبیل جوهر نمک و مواد قلیایی مانند سفید کننده‌‏های اکسیژنه و حتی حلّال‌های قدرتمند صنعتی مانند مواد غیر قطبی و روغن ترمز از جمله موادی هستند که می توانند به چمن مصنوعی صدمات جبران‌ناشدنی را وارد سازند.

تأثیر نور خورشید در تغییر رنگ چمن مصنوعی

نور خورشید به دلیل داشتن پرتوهای UV  می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی الیاف چمن مصنوعی داشته باشد این پرتو نامرئی است و ‏بخش قابل توجهی از تابش نور خورشید را تشکیل می‌دهد که توسط لایه اوزون استراتوسفر جذب ‏می‌شود. پرتوهای فرابنفش خورشید می‌تواند موجب تخریب ساختار مولکولی بسیاری از مواد از جمله چمن مصنوعی شود. از این رو استفاده از چمن مقاوم در برابر اشعه UV اهمیت بسیاری در برابر آسیب دارد

عوامل موثر و تاثیرگذار بر کیفیت چمن مصنوعی فوتبال

یکی از عوامل مهم پس از نصب چمن مصنوعی فوتبال استاندارد، حفظ کیفیت آن در طول زمان استفاده است. به همین منظور مدت زمان استفاده از چمن مصنوعی فوتبال ۶ ساعت در روز است این زمان در نظر گرفته شده به دلیل حفظ قابلیت ایستایی آن است چرا که الیاف چمن مصنوعی ساختار آوندی اسپاین دارند و پس از استفاده از آن باید به الیاف فرصت داده شود تا به حالت اولیه خود باز گردند. در صورتی که قصد داشته باشیم تا الیاف به شکلی مناسب ساختار اولیه خود را پیدا کنند می‌توانیم از دستگاه فرچه‌زنی استفاده کنیم.

توجه به ساعت استفاده از زمین فوتبال چمن مصنوعی در مناطق گرمسیر نیز بسیار حائز اهیمت است. در صورت استفاده از چمن مصنوعی در ساعات گرم روز که زمین تحت تابش مستقیم نور خورشید است می‌تواند موجب آسیب‌ رساندن  به الیاف چمن مصنوعی شود و از میزان انسجام آن بکاهد از این رو پیشنهاد می‌شود که در ساعات اوج گرما از چمن مصنوعی استفاده نشود و استفاده از آن به ساعاتی موکول شود که از پیک گرمای روز خارج و هوا خنک‌تر شده است.

در نظر داشته باشید که پس از نصب چمن مصنوعی و در فواصل زمانی معین، چمن را باید با مواد پرکننده سیلیس و گرانول شارژ کرد. اقدام به موقع در شارژ الیاف چمن مصنوعی با این مواد می‌تواند بر کیفیت چمن مصنوعی فوتبال اثر گذار باشد.

نکاتی که باید مورد خرید چمن مصنوعی در نظر داشت

کیفیت چمن مصنوعی عرضه شده از سوی شرکت چمنزار همواره سرلوحه فعالیت‌های این شرکت قرار داشته است. ما این اطمینان را به مشتریان خود خواهیم داد که چمن مصنوعی در طول عمر استاندارد خود دچار هیچگونه تغییر رنگ و یا پوسیدگی نشود و مشتریان می‌توانند پس از نصب و اجرای چمن مصنوعی برگه گارانتی دریافت کنند.

یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید چمن مصنوعی به آن واقف باشید تاثیرات ناشی از عوامل طبیعی و جوی نظیر گرما و سرما و همچنین فشارهای فیزیکی ناشی از کوبش و لگدمال شدن چمن مصنوعی است به همین منظور شرکت چمنزار برای اطمینان خاطر از کیفیت محصولات ارا‌‌ئه شده خود، چمن‌های مصنوعی را به منظور انجام تست و آزمایش به سازمان توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی ارسال می‌کند و پس از دریافت تاییدیه‌ها محصولات خود را به فروش می‌رساند.

در نظر داشته باشید، سازمان توسعه و نگهداری از امکان ورزشی تنها مرجع تایید استاندارهای لوازم ورزشی تولیدی در کشور است که کار تست و آزمایش روی انواع کفپوش‌های ورزشی از جمله چمن مصنوعی را با به روزترین امکانات و تجهیزات انجام می‌دهد. آزمایش‌های انجام شده این سازمان بر روی چمن‌های مصنوعی در بخش‌های زیر انجام می‌گیرد.

  • مقاومت چمن مصنوعی در برابر اشعه UV
  • مقاومت چمن مصنوعی در برابر فشارهای فیزیکی و فشارهای حاصل از کوبش
  • انعطاف‌پذیری و برگشت‌پذیری الیاف چمن منصوعی پس از استفاده

با توجه به حساسیت موضوع فرآیند آزمایش چمن مصنوعی دو تا سه ماه زمان خواهد برد از این رو می‌توان گفت که اعطای استاندارد می‌تواند این اطمینان را برای خریدار ایجاد کند که چمن مصنوعی از کیفیت‌های لازم برخوردار است. در صورت اطلاعات بیشتر به مقاله نگهداری از چمن مصنوعی مراجعه کنید.

زیرسازی با کیفیت یکی از عوامل موثر بر کیفیت چمن مصنوعی است.

مجموعه چمنزار همواره بر نصب چمن مصنوعی روی بستری مناسب و استاندارد تاکید دارد و در همین راستا نیز در اجرای چمن مصنوعی و انجام زیرسازی آن نظارت‌های لازم را دارد. در نظر داشته باشید که صاف بودن و انعطاف‌پذیر بودن سطح زیرین چمن مصنوعی که معمولا با انجام زیرسازی از طریق باند شنی صورت می‌گیرد از اهمیت بالایی برخوردار بوده می‌تواند در کیفیت استفاده از سطح چمن مصنوعی و طول عمر آن موثر واقع شود.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت چمن مصنوعی در بخش تزئینی و ورزشی زیرسازی مناسب آن است. که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله زیرسازی چمن مصنوعی مراجعه کنید. در این مقاله به زیرسازی‌های استانداردی که از تاییدیه‌ها برخوردارند پرداخته شده است.

نکته دیگر در انتخاب چمن مصنوعی با کیفیت به زیره آن باز می‌گردد. در هنگام قدم‌زدن و یا دویدن فشارهایی از سطح پا روی سطح چمن مصنوعی ایجاد می‌شود که باید از طریق سطح زیره تخلیه شود از این رو انتخاب زیره مناسب می‌تواند به حفظ دوام و کیفیت چمن مصنوعی کمک کند. در صورتی که چمن مصنوعی از زیره مناسبی برخوردار نباشد می‌تواند فشار وارده را به سطح چمن مصنوعی برگردانده و به آن آسیب جدی وارد کند.

تماس با شرکت چمنزار

محصولات شرکت چمنزار

2 دیدگاه برای “چه عواملی بر کیفیت چمن مصنوعی تاثیر گذار است؟

  1. مهرنگ عهدی گفته:

    سلام روز بخیر.اگر سوال و جوابها در معرض دید باشند مفیدتر و قابل استفاده تر خواهد بود و با اطمینان خاطر انتخاب و خرید انجام میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo