فضای سبز در محیط کاری

فضای سبز در محیط کاری

استفاده از چمن مصنوعی فضای سبز در محیط کاری

مهم نیست که شما از خانه کار می‌کنید و یا محل کار شما در برج بزرگی در وسط شهر است، باید بدانید که فضای سبز در محل کار مسئله بسیار مهمی است، حتی مهم‌تر از چیزی که تصور کنید! وقتی شما در حال کار کردن هستید، باید بتوانید به خوبی بر کار خود تمرکز داشته باشید. تمرکز داشتن در حین کار سبب می‌شود که خلاقیت شما بالا رود و همین امر بر موفقیت شما اثر می‌گذارد. فضای سبز در محیط کاری یکی از فاکتورهای بسیار مهم در افزایش تمرکز کارمندان است. در این زمینه مطالعات متعددی صورت گرفته‌اند و هر کدام به بررسی اثرات وجود فضای سبز بر عمکلرد کارمندان پرداخته‌اند.

همگی این مطالعات بر این موضوع تاکید می‌ورزند که وجود فضای سبز در محیط کاری بر عملکرد کارمندان اثر می‌گذارد و همین امر باعث افزایش کارآیی و در نتیجه افزایش سود و درآمد کسب و کار می‌شود. اگر بخواهیم به مزایای وجود فضای سبز در محیط کاری نیم‌نگاهی داشته باشیم، این اثرات به شرح زیرند:

  • کاهش استرس
  • افزایش سلامتی
  • افزایش حس راحتی
  • افزایش زیبایی ظاهری محیط کاری

کاهش استرس

استرس مسئله‌ای عادی در محیط کاری است، با این وجود راهکارهای زیادی برای مقابله با آن وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که وجود گیاهان سبز در محیط کاری سطوح استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه گیاهان حس طبیعت را در محیط القا می‌کنند، وجود آنها می‌تواند فضای آرام‌بخشی را در محیط کاری به وجود آورد. همین امر سبب می‌شود کارآیی کارکنان بالا رود و عملکرد آنها در زمان‌های پراسترس کاری افزایش پیدا کند.

مطالعه‌ای جالب به بررسی نقش گیاهان سبز بر کاهش استرس فضانوردان پرداخت. همگی فضانوردان بر این امر تاکید داشتند که با نگاه کردن به گیاهان سبز می‌توانستند تا حدود زیادی استرس خود را کاهش دهند. همین امر بر کارآیی آنها تاثیر فوق العاده‌ای داشت. بنابراین به جرات می‌توان گفت وجود فضای سبز در محیط کاری به کاهش استرس و ایجاد فضایی مثبت کمک می‎‌کند.

فضای سبز در محیط کاری

افزایش سلامتی

وجود گیاهان سبز در محیط سبب می‌شود که آلودگی هوا تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در واقع گیاهان دی اکسید کربن را جذب می‌کنند و اکسیژن موجود در هوا را افزایش می‌دهند. هوای پاک و اکسیژن کافی بر عملکرد مغز اثر می‌گذارند و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. گیاهانی که در محیط اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند قدرت زیادی در جذب آلودگی‌های محیط و پاکسازی هوا دارند. یکی از بهترین گیاهانی که برای ایجاد فضای سبز در محیط کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند گیاه آلوورا و گیاهان رونده هستند.

افزایش حس راحتی

برای ایجاد فضای سبز در محیط کاری بهتر است بر محل‌هایی تمرکز داشته باشید که کارمندان برای صرف ناهار و یا قهوه جمع می‌شوند. گیاهان رطوبت موجود در هوا را افزایش می‌دهند، در نتیجه با افزایش رطوبت موجود در هوا دمای محیط نیز کاهش پیدا می‌کند. همین امر سبب می‌شود که کارمندان حس راحتی داشته باشند. اگر گیاهان کافی در محیط وجود داشته باشند، حتی صداهای اضافی در محیط کاهش پیدا می‌کنند. این موضوع در محیط کاری بسیار مهم است!

افزایش زیبایی ظاهر محیط کاری

ایجاد فضای سبز در محیط اداری بر ظاهر محیط اثر شگفت انگیزی می‌گذارد. هیچ کسی دوست ندارد در محیطی بی روح و خسته کننده که دورتادور آن پوشیده از دیوارهای سفید و صندلی‌های آهنی است، کار کند. اضافه کردن گیاهان رنگ و بویی تازه به محیط می‌بخشد. گیاهانی که گل می‌دهند محیط را رنگارنگ می‌کنند و همین امر به جذابیت محیط می‌افزاید. در چنین محیطی است که کارکنان می‌توانند خلاقانه کار کنند.

فضای سبز در محیط کاری اثراتی فراتر از کاهش استرس دارد!

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم استرس یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که بر کارکرد کارکنان اثر می‌گذارد و فضای سبز می‌تواند آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. اما هدف از ایجاد فضای سبز اداری تنها کاهش استرس نیست. مطالعات نشان داده‌اند وقتی کارکنان در محیطی کار می‌کنند که پوشیده از گیاهان است حس رقابت در میان آنها افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه آنها تلاش می‌کنند تا کار خود را ارتقا دهند و همین امر بر کارآیی کسب و کار اثر می‌گذارد. مسئله مهم دیگری که در این مطالعات مشخص شده‌اند این موضوع است که وجود گیاهان در محیط حس دوستی را در میان کارمندان افزایش می‌دهد و سبب می‌شود که مکالمات دوستانه در بین آنها افزایش پیدا کند. در نتیجه جو دوستانه‌ای در محیط کاری برقرار می‌شود.

همچنین بوی خوش سبب می‌شود که انسان‌ها ناخودآگاه لبخند بزنند. همگی از مزایای لبخند بر سلامتی آگاهی داریم. استفاده از فضای سبز در محیط کاری سبب می‌شود بوی خوشی در محیط بپیچد و همین امر سبب می‌شود تا کارمندان بهتر بتوانند وظایف خود را انجام بدهند و از کار کردن خود لذت ببرند. با توجه به تمامی این موارد کارشناسان بر این باور هستند کسب و کارهایی که از فضای سبز در محیط کاری خود استفاده می‌کنند می‌توانند، در مقابل کسب و کارهایی که به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند، سود و درآمد بیشتری دارند.

فضای سبز در محیط کاری

آیا منظور از فضای سبز تنها استفاده از گیاهان در محیط کاری است؟

به این موضوع توجه داشته باشید که منظور از فضای سبز تنها گیاهان نیستند. شما می‌توانید از چمن مصنوعی ، دیوار چمنی و انواع باکس گل در محیط اداری خود استفاده کنید. به ویژه اگر در محیط کاری شما تراس و یا بالکن وجود دارد می‌توانید به سادگی با استفاده از چمن مصنوعی آن را تزیین کنید و محیطی دلپذیر برای صرف چای برای کارکنان خود به وجود بیاورد. همچنین می‌توانید پشت بام سبزی را طراحی کنید تا تیم کاری شما در آنجا ناهار صرف کنند و یا برای رفع خستگی به آنجا بروند. ایجاد زمین سبز کوچک بازی به تیم کاری شما کمک می‌کند تا تمامی تنش‌ها را از محیط کاری دور کنند و برای حضور در اداره لحظه شماری کنند.

آیا ایجاد فضای سبز در محیط اداری آن را تبدیل به پارک می‌کند؟

قاطعانه به این سوال پاسخ منفی می‌دهیم. وجود فضای سبز در محیط کاری سبب می‌شود که کارکنان حس بهتری برای کار کردن داشته باشند. همین امر کارآیی آنها را افزایش می‌دهد و سبب بالا رفتن سود و درآمد می‌گردد. اما این حرف به این معنا نیست که با ایجاد فضای سبز در محیط کاری آن را به محلی برای استراحت کارکنان تبدیل می‌کنیم. بلکه هدف ایجاد محیطی دل انگیز برای افزایش کارآیی کارکنان است.

فضای سبز اداری در ساختمان جدید آمازون در سیاتل

دفتر جدید آمازون در سیاتل دارای فضای سبز در محیط کاری است. این محیط طوری طراحی شده است که گویی وارد یکی از جنگلهای آمازون می‌شوید! در این دفتر در تمامی نقاط محیطی سبز وجود دارد که الهام بخش کارمندان است. این دفتر در سال ۲۰۱۸ بازگشایی گردید و با مجموعه‌ای از گیاهان تزیین شده بود. در واقع هدف از تاسیس این دفتر حرکت به سوی مدل تازه‌ای از طراحی در محیط کاری بود. کار کردن در فضای سبز به تیم کاری اجازه می‌دهد تا هوای تازه را استنشاق کنند و از کار کردن خود لذت ببرند.

فضای سبز اداری در ساختمان گوگل

گوگل کمپانی پیشرو در در زمینه ایجاد محیطی امن برای کارکنان خود است. این کمپانی با طراحی محیط‌های منحصر به فرد و ارائه خدمات ویژه به کارکنانش به مقصد نهایی برای بسیاری از جویندگان کار تبدیل شده است. کمپانی گوگل بر این باور است که کار آینده در جنگل و در محیطی سبز خواهد بود، در این میان ورزشهایی مانند یوگا و روشهای آرامش ذهن به بخش جدایی ناپذیر محیط‌های کار تبدیل می‌شوند. این کمپانی بر این عقیده است که استرس امری عادی در محیط‌های کاری است و این موضوع در قرن اخیر به شدت افزایش یافته است. یکی از بهترین راههای مقابله با این موضوع ایجاد فضای سبز در محیط کاری است. گیاهان سبز این خاصیت را دارند که استرس و تنش را از محیط دور کنند و به کارکنان کمک کنند تمرکز خود را بازیابند.

فضای سبز در محیط کاری

طراحی فضای سبز اداری در محیط کاری را از گروه چمنزار بخواهید!

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید و می‌خواهید فضای سبز در محیط کاری خود به وجود بیاورید، می‌توانید با تیم چمنزار در ارتباط باشید. این گروه با تجربه زیاد در زمین نصب چمن مصنوعی و طراحی محیط سبز در اماکن مختلف در خدمت شماست تا مشاوره‌های خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهد و تحولی عظیم در محیط کاری شما ایجاد کند.

شما می‌توانید اولین کمپانی گوگل ایران در زمینه ایجاد فضای سبز در محیط کاری خود باشید.

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo