ژئوتکستایل و نصب چمن مصنوعی

لایه ژئوتکستایل

فرایند نصب چمن مصنوعی ارتباط مستقیمی با طول عمر مفید و میزان بازدهی این محصول دارد و به همین دلیل، حتما باید توسط کارشناسان انجام شود. گفتنی است که از لایه ها و عناصر گوناگونی در نصب چمن استفاده می شود که بخشی از آن ها متناسب با جنس سطح زمین، متفاوت خواهند بود؛ از میان این لایه های متفاوت، ژئوتکستایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چراکه وظایف گوناگونی را به عهده دارد. در این مقاله تلاش می کنیم تا ابتدا کلیاتی درباره نصب چمن مصنوعی بگوییم و پس از آن، این لایه را به شکل دقیق معرفی کنیم.

فرایند نصب چمن مصنوعی

در مقدمه به شکل جزئی به این مسئله اشاره کردیم که نصب چمن مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اگر این فرایند به درستی انجام نشود، چمن با رفت و آمدهای پی در پی یا بر اثر آسیب های محیطی، به سرعت دچار فرسودگی می شود و عملکرد واقعی خود را از دست می دهد. بنابراین، نصب مخصوصا در موقعیت ها و زمین های ورزشی بزرگ، یک فرایند کاملا تخصصی است که حتما باید با به کار گیری یک تیم حرفه ای انجام شود.

در انجام این فرایند، از ابزارها و لایه های گوناگونی استفاده می شود و مراحل گوناگونی پشت سر گذاشته می شود تا در نهایت، یک زمین استاندارد و بدون عیب آماده‌ی بهره برداری شود. در ادامه، بخشی از مهم ترین این مراحل را معرفی می کنیم و پس از آن، به سراغ تعریف لایه ژئوتکستایل می رویم.

پروژه زمین پدل باشگاه انقلاب

مرحله زیرسازی

اولین قدم برای رسیدن به یک زمین چمن مصنوعی باکیفیت، انجام یک زیرسازی اصولی و دقیق است؛ برای حصول چنین هدفی، ابتدا باید پوشش سطح زمین را بررسی کنیم تا بتوانیم روش مناسب زیرسازی را انتخاب نماییم. معمولا این سطوح به دو دسته نفوذپذیر نرم و غیرنفوذپذیر سخت تقسیم می شوند.

با این حساب، فرایند زیرسازی باید به شکلی انجام شود که در صورت بارندگی، چرخه آب به خوبی ایجاد شود و همه آب باران از زمین خارج شود. علاوه بر این، در زمین های سخت، باید تدابیری اندیشیده شود که انرژی واردشده توسط بازیکنان به خوبی در سطح توزیع شود و به بدن آن ها برنگردد. جالب است بدانید یکی از استفاده های ژئوتکستایل، دقیقا همین جذب نیروهای واردشده به سطح است.

مرحله آماده سازی لایه های زیر چمن

لایه ژئوتکستایل در واقع یک نوع لایه است که در کنار نوار اتصال و لایه چمن مصنوعی قرار می گیرد و امکان هر گونه آسیب به چمن مصنوعی از سطح زمین را به حداقل می رساند. در این مرحله از نصب چمن، متخصصان باید با دقت لایه ژئوتکستایل را بر روی زمین نصب کنند و پس از آن، نوار اتصال را هم در جای خود قرار دهند تا در نهایت، موقعیتی مناسب برای پهن کردن چمن مصنوعی ایجاد شود.

مرحله نصب لایه چمن مصنوعی

در این بخش باید با دقت چمن را بر روی سطح آماده شده پهن کنیم و زوایای زمین را به شکل دقیق محاسبه نماییم. ممکن است در این مرحله برخی از قسمت‌ها برش بخورند تا با سطح به شکل کامل سازگار شوند و تکه‌های اضافی حذف شوند. پس از آن، فرایند چسباندن این محصول را آغاز می‌کنیم؛ در این مرحله باید از قلم‌مو و چسب‌های مناسب استفاده شود و فرایند نیز به شکل دقیق به پیش برود.

لایه ژئوتکستایل

لایه ژئوتکستایل چیست؟

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، در زمان نصب چمن مصنوعی باید پس از زیرسازی، لایه های دیگری را در زیر چمن قرار دهیم تا احتمال هر گونه آسیب از کف به چمن به حداقل برسد و علاوه بر این، یک سطح نرم و تا حدودی مقاوم ایجاد شود.

لایه ژئوتکستایل یک نوع لایه نمد شکل است که معمولا به رنگ سفید است و در بین لایه چمن مصنوعی و سطح زیرین قرار می گیرد؛ این لایه که از جنس پلیمر است، مقاومت کششی زیادی دارد، امکان رشد هرگونه گیاه هرز در میان چمن را از بین می برد، به چرخه آب کمک شایانی می کند و در ایجاد سطحی یک دست بر روی زمین بسیار تاثیرگذار است. این ویژگی ها باعث می شود محصول مورد بحث ما به یکی از بهترین انتخاب ها برای پروژه های اجرای چمن مصنوعی تبدیل شود. در ادامه، وظایف یک لایه ژئوتکستایل را به شکل مختصر بیان می کنیم.

محافظت از لایه چمن مصنوعی

 این مورد یکی از مهم ترین ویژگی های لایه نمدین به حساب می آید. در بخش های قبلی گفتیم که پوشش سطح زمین در پروژه های متفاوت، متغیر است و ممکن است در جایی خاک و در جای دیگری آسفالت یا زمین سیمانی باشد. اگر لایه چمن به شکل مستقیم بر روی این سطوح قرار بگیرد، استطاک و فرسایش آن به مراتب افزایش پیدا می کند و علاوه بر آن، آلودگی های سطح نیز به سرعت به روی کار منتقل می شوند و مشکلات متعددی را ایجاد می کنند.

ژئوتکستایل با قرار گرفتن در بین زمین و لایه چمن، از طرفی هرگونه فرسایش را به حداقل می رساند و از طرف دیگر، باعث جریان هوا را به شکل صددرصدی قطع نمی کند.

کمک به زهکشی آب

زمین های ورزشی چمن مصنوعی معمولا به شکل روباز هستند و در زمان بارش باران، پر از آب می شوند؛ در زمینی که به شکل اصولی اجرا شده باشد، فرایند انتقال آب به شکلی انجام می شود که چند ساعت پس از پایان بارندگی، چمن مصنوعی به طور کامل خالی از آب شده است و می توان از آن برای یک بازی مهیج استفاده کرد.

گفتنی است که علاوه بر تکنیک های مخصوص زیرسازی، مانند شیب بندی و انتخاب لوله مناسبب رای زهکشی بهینه، لایه ژئوتکستایل نیز تاثیر زیادی در انتقال آب از سطح چمن مصنوعی به آب های زیرزمینی یا به بیرون از زمین ورزشی یا تفریحی دارد؛ این مسئله یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های این محصول به حساب می آید.

شرایط استفاده از ژئوتکستایل

اکنون که با مزیت های گوناگون این لایه آشنا شدیم، باید به شکل دقیق به این مسئله بپردازیم که در هر پروژه چمن مصنوعی، دقیقا چگونه باید از این لایه استفاده کنیم. پیش از هر چیزی، دانستن این نکته خالی از لطف نیست که این محصول عموما در دو رنگ سبز و سفید تولید می شود و به شکل متری یا وزنی فروخته می شود.

وزن این محصول بیانگر میزان ضخامت آن است که در مطمئنا در پروژه های متفاوت، متغیر خواهد بود؛ مثلا محصولات ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ گرمی هرکدام دارای ضخامت گوناگونی هستند. توجه داشته باشید که با توجه به موقعیت دلخواه شما و این مسئله که نوع کاربردی زمین دقیقا چیست، میزان ضخامت لایه ژئوتکستایل متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال، در زمین هایی که محافظت از سلامت ورزشکاران یا استفاده‌کنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است یا استفاده‌کنندگان کودکانی هستند که بیشتر از بقیه در معرض خطرند، بهتر است از گرماژهای بالای ژئوتکستایل استفاده کنیم، در صورتی که در موقعیت های معمولی، گرماژ ۱۰۰ تا ۱۵۰ یک انتخاب مناسب است.

تماس با شرکت چمنزار

در این مقاله ابتدا تلاش کردیم تا درباره اهمیت نصب چمن مصنوعی صحبت کنیم و پس از آن، مراحل گوناگون نصب این محصول را برشماریم؛ در حاشیه این بحث، انواع زیرسازی را معرفی کردیم و لایه های مورد استفاده در این فرایند را برشمردیم. در بخش دوم مقاله، لایه ژئوتکستایل را معرفی کردیم و به کاربردهای آن پرداختیم. در نهایت هم به شکل مختصر اما کاربردی، شرایط استفاده از این محصول را مرور کردیم تا هر گونه ابهام در این زمینه از بین برود.

برای خرید انواع چمن مصنوعی می توانید وارد فروشگاه چمن مصنوعی شوید و می توانید قبل از خرید از مشاوره های رایگان خرید چمن مصنوعی بهره مند گردید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۵۷۷۳۲، ۰۹۱۹۹۵۲۱۰۴۰ و ۰۹۱۹۹۵۲۱۰۷۰ در تماس باشید.

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo