ظرفیت استادیوم های فوتبال

ظرفیت استادیوم های فوتبال

اندازه زمین های ورزشی فاکتوری اساسی در فوتبال اروپا!

فوتبال در اروپا یک صنعت است. فوتبال ورزش شماره یک این قاره به شمار می‌رود و تاریخ بسیاری از کشورهای اروپا را ساخته است. یکی از فاکتورهای اساسی و تعیین‌کننده در این زمینه زیرساخت‌ها و بُعد سخت افزاری این ورزش در اروپاست. یکی از فاکتورهای حیاتی چه در نظر مسئولین و متخصصین این حوزه و چه در نظر تماشاچیان حرفه‌ای و علاقه‌مندان، اندازه استادیوم فوتبال است. استادیوم‌های فوتبال بزرگ هستند ولی کدامیک واقعا بزرگ به حساب می‌آیند؟ در لیگ انگلستان، لیگ شماره یک اروپا، حتی کوچک‌ترین استادیوم‌های ورزشی هم سی هزار نفر را در خود جای می‌دهند.

اما ببینیم که بزرگترین استادیوم‌های فوتبال از نقطه نظر ظرفیت در بریتانیا کدام‌ها هستند. چرا این مسئله حائز اهمیت است؟ به این دلیل که کشورهای در حال توسعه، اگر بخواهند صنعت ورزش خود به ویژه فوتبال را گسترش دهند و از این راه درآمدزایی بیشتری داشته باشند، لازم است تا زیرساخت‌ها و توان سخت افزاری خود را نیز تقویت کنند.

تنها ظرفیت استادیوم‌های فوتبال در این کشور نیست که توجه همه را به خود جلب می‌کند. نکته حائز اهمیت دیگر در رابطه با آنها قدمت‌شان هم هست. طوری که از عمر بعضی از آنها بیش از صد سال می‌گذرد و جالب‌ترین نکته در این میان آن است که چه اندیشه و تکنیکی در زمان ساخت این استادیوم‌ها به کار گرفته شده تا معماران بتوانند دهه‌ها بعد ظرفیت این ورزشگاه‌ها را افزایش دهند! این انعطاف ساختاری و سخت‌افزاری اهمیت بسیار زیادی دارد. امکانات در شهرهایی که گسترش می‌یابند و جمعیت شهری در آنها رو به افزایش است، باید به گونه‌ای مورد توجه قرار بگیرد که با تغییرات مختلف، انعطاف لازم را برای پیشرفت داشته باشد.

پس خوب است تا نگاهی اجمالی به این ورزشگاه‌های تاریخی اروپا و ظریف شان داشته باشیم. بدون شک این مرور، به طراحان و معماران استادیوم‌های ورزشی ایده‌های خوبی می‌دهد.

  • ورزشگاه ومبلی لندن

ظرفیت استادیوم های فوتبال

این استادیوم نه تنها مهمترین ورزشگاه انگلستان است، بلکه شاید به راحتی بتوان گفت مشهورترین استادیوم فوتبال در سطح جهان هم به شمار می رود! این استادیوم  پوشیده از چمن مصنوعی، ورزشگاه خانگی تیم ملی انگلستان است و نود هزار نفر، گنجایش دارد. درواقع ظرفیت استادیوم های فوتبال در این کشور به اندازه ای اهمیت دارد که نماد ملی فوتبال انگلستان از این منظر است و دومین ورزشگاه پر جمعیت اروپا به حساب می آید.

  • ورزشگاه الدترافورد

ظرفیت استادیوم های فوتبال

استادیوم خانگی تیم پرطرفدار منچستر یونایتد در سال ۱۹۱۰ تاسیس شد. گنجایش آن قریب به هفتاد و شش هزار نفر است. شایان ذکر است که این ورزشگاه در طول حیات صد ساله خود دستخوش تغییرات گسترده ای طی چند بار شده و مهمترین و برجسته ترین آن در دهه ۱۹۹۰ بوده است. علاوه بر فوتبال، مسابقات راگبی و کنسرت های گروه های مشهور راک نیز در این ورزشگاه چند منطوره برگزار می شوند.

  • ورزشگاه امارت

ظرفیت استادیوم های فوتبال

ورزشگاه خانگی یکی از پرطرفدارترین باشگاه های انگلستان یعنی آرسنال، ورزشگاه امارات نام دارد. این ورزشگاه از لحاظ ظرفیت بعد از ومبلی و الدترافورد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. جالب است که بدانیم علاوه بر آرسنال، تیم ملی برزیل نیز بازی های دوستانه خود را در ورزشگاه امارات برگزار می کند. مورد دیگر، برگزاری کنسرت های موسیقی در زمین این ورزشگاه مشهور و جهانی است. از جمله هنرمندانی که در این ورزشگاه کنسرت برگزار کرده اند، بروس اسپرینگستین و کُلدپلی هستند.

آنچه مشاهده می کنیم، چند منظوره بودن این استادیوم های فوتبال است که سازندگان این ورزشگاه به آن توجه داشته اند. کشورهای پیشرفته در هر صورت به فکر درآمدزایی و اشتغال زایی هستند؛ نکته ای که کشورهای در حال توسعه نیز در همه زمینه ها به ویژه ورزش باید به آن توجه کنند.

 

مترجم: بهنام رشیدی

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo