انواع چمن مصنوعی

انواع چمن مصنوعی

انواع چمن مصنوعی

چمن های مصنوعی‌ از ابتدا تا به امروز چند نسل را پشت سر گذاشته‌اند. اولین نسل از انواع چمن مصنوعی که متشکل از برگ‌های پهن و رشته‌ای به نام فیبریلیت بودند به دلیل مقاومت ‏بالای این الیاف، هنوز هم در بعضی از کاربری های پرتردد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای درک بهتر این موضوع می توان به دو محصول تولید داخل و نسل اول یعنی چمن های مصنوعی مدل سپیدار و ‏مگنولیا اشاره کرد ساختار آن‌ها متشکل از این الیاف است و با توجه به کیفیت بالا و استقامت آن‌ها برای مکان‌های پرترددی همچون مدارس با کاربردی چند منظوره چمن مصنوعی استفاده می‌شود.

با توجه به سیر طولانی و فرصت محدود، ‏ما از تشریح تمامی نسل‌های چمن مصنوعی چشم پوشی می‌کنیم. نسل‌های دوم، سوم و چهارم چمن مصنوعی با استفاده از همین الیاف و با اشکال ظاهری متفاوت تولید شدند اما به یک‌باره در نسل پنجم چمن‌های مصنوعی تغییر چشمگیری حاصل شد.

در این بخش به بررسی نسل پنجم از انواع چمن مصنوعی می‌پردازیم. در این نسل از چمن‌های مصنوعی اتفاق چشمگیری روی داد و به یکباره تولید الیاف مونو وارد ساخت چمن‌های مصنوعی شد. ساختار این الیاف صورت تک رشته ای بوده که با توجه به ظاهر آن، بسیار ‏نزدیک به چمن طبیعی می‌باشد و از این رو نیز توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. این چمن‌ها در بسیاری از کاربری‌های ورزشی و حتی تزئینی با ضخامت‌ها و چگالی‌ها و دیتکس‌ها قابل بافت هستند. از جمله چمن‌های مصنوعی در نسل پنچم چمن مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آخرین و جدیدترین نسل چمن‌های مصنوعی که ما از آن به عنوان ششمین نسل چمن‌های مصنوعی یاد می‌کنیم دارای ویژگی‌های منحصربفردی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کاربرد دو گانه آن در بخش تزئینی و بخش ورزشی اشاره کرد. این چمن‌ها بسیار پرتراکم بوده و ساختار تولید الیاف آن‌ها نیز به گونه‌ای است که شباهت بسیار زیادی به چمن طبیعی دارند.

به عنوان مثال چمن مصنوعی مدل رویال که از دسته چمن‌های پاییزه و نسل ششم و جدید چمن‌های مصنوعی به شمار می‌رود ویژگی چمن طبیعی را در درون الیاف آن مشاهده کرد،‌ ویژگی‌هایی نظیر چرخه عمر چمن مصنوعی، چمن‌های سبز برافراشته و برگ‌های مجعد رو به خشکی و همچنین برگ‌های زرد خشک شده.

 پرتراکم بودن چمن‌های نسل ششم در کاربری ورزشی سبب شده تا این مدل از انواع چمن مصنوعی نیاز به مواد پرکننده سفید و سیاه سیلیس و گرانول نداشته باشند از این رو به آن‌ها چمن‌های Non-infill گفته می‌شوند. این چمن‌ها مناسب افرادی است که به دنبال آسودگی خیال از بابت مواد پرکننده چمن‌های مصنوعی هستند.

از این رو می‌توان گفت که تولید این چمن، تحول مهمی را در صنعت چمن‌های مصنوعی جهان ایجاد کرده است. افرادی که به دنبال استفاده از چمن‌های مصنوعی نسل ششم در کاربری بدون مواد پرکننده برای کاربری ورزشی فوتبال هستند می‌توانند از چمن صحرا استفاده کنند.

تمامی محصولات نام برده در ارتفاع‌های متفاوت و در داخل کشور تولید و عرضه می‌شوند. شرکت چمنزار به عنوان بزرگترین مرجع فروش انواع مختلف چمن‌های مصنوعی با ارائه خدمات پس از ‏فروش و گارانتی، رضایت خاطر شما مشتریان گرامی را در نظر می‌گیرد.

انواع چمن مصنوعی و معماری

در این مطلب جذاب گروه چمنزار به مخاطبان خود در مورد انواع چمن مصنوعی و چگونگی استفاده و انتخاب مناسب آن بر اساس قواعد معماری توضیح می‌­دهد. پس با ما همراه باشید.

انواع چمن مصنوعی و معماری از منظر رنگ­بندی

چمن­‌های با رنگ تیره :

این نوع چمن­‌ها بیشتر با ساختار فیبریلیت (درهم تنیده) تولید می‌­شوند. چمن مصنوعی ماهونیا ۱۵ ، چمن مصنوعی فیروزه و چمن مصنوعی یاس یکی از محصولاتی است که در مقایسه با چمن های دیگر رنگ تیره ای دارد.

چمن­ های با رنگ روشن :

این نوع از انواع چمن مصنوعی تنوع و البته طرفداران بیشتری دارند. بسیاری از سازندگان تولید چمن­‌های روشن را در اولویت محصولات خود قرار می­‌دهند. از چمن های رنگ روشن تر می توان به چمن های ماهونیا ملانژ و پات اشاره کرد.

چمن‌های تک بافت (تک رنگ) :

به جرأت می‌­توان گفت چمن‌­های تک بافت (فارغ از رنگ الیاف) جزو محبوب­‌ترین گزینه­‌ها برای معماران هستند دلیل آن هم یکدست بودن رنگ نهایی آن­هاست. در ادامه به چگونگی استفاده از چمن­‌های تک بافت اشاره خواهیم داشت. چمن ماهونیا ۲۵ و چمن ماهونیا ۱۵ از چمن های تک رنگ شرکت چمنزار هستند.

چمن­هایی با رنگهای ناآشنا :

سئوالی که بین کارشناسان چمنزار مطرح شد این بود که ما چمن‌های با رنگ غیر متعارف که مشابه آن را در طبیعت نمی‌­بینیم چگونه نام­گذاری کنیم؟ پاسخ­‌ها متفاوت بود اما ­نتیجه ­گیری این بود که آنها را با نام (ناآشنا) بنامیم. تنوّع این مدل­‌ها بسیار کم است امّا همین موضوع می­‌تواند برگ برنده‌­ی این گروه رنگی باشد. چمن مصنوعی صحرا یکی از این مدل از انواع چمن مصنوعی ست.

رنگ سبز چمن با چه رنگ هایی همخوانی دارد؟

در این بخش از تعریف انواع چمن مصنوعی به سراغ رنگ‌­های ترکیبی مناسب با رنگ سبز می­‌رویم. بسیاری از این موارد در طبیعت دیده می‌­شوند یک درخت پرتقال یا یک درخت سیب قرمر را تصور کنید؛ ترکیب رنگ نارنجی، قهوه­‌ای و سبز و یا ترکیب قرمز، قهوه­‌ای و سبز به زیبایی در کنار هم قرار گرفته­‌اند. این پایان ماجرا نیست و رنگ­‌های دیگری هم تکمیل­ کننده­‌ی بحث ما خواهند بود مانند آبی (ترکیب آبی استخر در کنار رنگ سبز چمن) و یا رنگ سفید (مانند سنگ‌های قلوه­‌ی سفید چمن) و از همه مهم‌تر رنگ زرد است که ریشه‌­ای مشترک یا سبز دارد. به تصاویر ذیل با دقت نگاه کنید.

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی

نکته مهم:

زمانی که قصد طراحی و ایجاد ترکیب بندی رنگ‌ها را دارید به یک نکته‌ی بسیار مهم و حیاتی توجه داشته باشید، اگر می‌خواهید از کنتراست استفاده کنید باید جنس رنگ‌ها تا جای امکان متضاد باشد و اگر می‌خواهید از هارمونی و یکپارچگی استفاده کنید تا جایی که ممکن است از تنالیته رنگ یکسان استفاده کنید. انتخاب یکی از این دو گزینه بستگی مستقیم به شرایط و مشخصات پروژه‌ی شما دارد. برای آگاهی هرچه بیشتر شما نسبت به نکته‌ی اشاره شده توجه شما را به جدول ذیل جلب می‌کنیم.

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی

هر یک از انواع چمن مصنوعی و رنگ بندی آن چه تأثیری بر محیط می‌گذارند؟

چمن‌های رنگ تیره:

با بررسی‌های انجام شده از فروش گروه چمنزار دریافتیم چمن‌های تیره رنگ بیشترین فروش خود را در پروژه‌های تخصصی مانند مدارس و فوتبال تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر خریداران بیشتر به دلایل فنّی اقدام به خرید چمن‌های تیره کرده‌اند و در صورت داشتن حق انتخاب برای گزینه‌های دیگر عموماً از خرید چمن تیره صرف نظر کرده‌اند حال به مخاطبان چمنزار چند ویژگی مثبت چمن‌های تیره را خواهیم گفت.

الف) چمن‌های تیره رنگ می‌تواند به عنوان یک المان تأکیدی قوی مورد استفاده قرار گیرد.

ب) رنگ‌های براق و روشن به خوبی بر روی این رنگ خودنمایی می‌کند بنابراین در پروژه‌هایی مثل نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها می‌توان از این رنگ از انواع چمن مصنوعی به عنوان Back round مناسب استفاده کرد.

ج) چمن‌های تیره پس از اجرا و در فضای بزرگ بسار زیبا و طبیعی هستند اما بسیاری از خریداران چمن مصنوعی وقتی با سمپل تیره‌ی این محصول مواجه می‌شوند دچار این اشتباه بزرگ می‌شوند.

چمن‌های با رنگ روشن:

همان‌طور که گفته شد چمن‌های رنگ روشن جزو پرطرفدارترین انواع چمن مصنوعی هستند. برای انتخاب این محصول در چیدمان فضایی خود به نکات ذیل توجّه کنید:

الف) برای ایجاد کنتراست و جلوه‌ی هرچه بیشتر سایر اجزای دکوراسیون بهتر است از المان‌های تیره رنگ استفاده کنید برای نمونه متریال چوب پلاست با رنگ قهوه‌ای پررنگ یک مکمل بسیار زیبا برای مدل‌هایی مانند رویال ۲۵، آمارا، اسپریت خواهد بود.
ب) چمن‌های رنگ روشن فضا را بزرگتر نشان می‌دهند اگر فضای شما کوچک است حتماً از چمن‌های روشن استفاده کنید.

ج) در بعضی موارد شاهد استفاده از پوشش گیاهی تیره در فضا هستیم برای مثال حیاط یک ساختمان را تصور کنید که از درخت کاج و یا شمشاد استفاده می‌کند در چنین شرایطی چمن‌های روشن بهترین گزینه هستند تا اثربخشی هرچه بهتر را تجربه کنیم.

چمن‌های با رنگ ناآشنا:

شاید بتوان گفت هدف از تولید چمنی با چنین رنگی، اغراق در رنگ می‌باشد. برای مثال چمن مصنوعی مدل فیروزه و یا اطلس شاید رنگ طبیعی نداشته باشند، امّا در فضاهایی مانند مهدکودک بهترین مکمل برای رنگ‌های شاد خواهند بود و قدرت رنگی فضا را افزایش می‌دهند. بالطبع در گزینه‌هایی مانند فضای سبز یک باغ شخصی چنین رنگی گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. در پایان باید گفت علم معماری ارتباط مستقیم با خلاقیت و نوآوری دارد بنابر این نکات ارائه شده تنها کلیات است که معماران عزیز با رجوع به آن می توانند انتخابی آگاهانه و هوشمندتر داشته باشند.

چمنزار، چه چمنی را برای کدام کاربری پیشنهاد می‌دهد؟

اگر به دنبال انتخاب چمن مصنوعی تزئینی برای فضاهایی مثل تراس، حیاط یا روف‌گاردن ما دو دسته چمن پیشنهاد می‌کنیم.

  • چمن‌های بهاره

این چمن‌ها تک بافت بوده و دارای رنگ سبزی یکدست هستند و ظاهر آن الهام گرفته از رویش چمن‌های طبیعی در فصل بهار است. چمن‌هایی که بعد از  افت سرمای زمستان و با شروع  ورزش بادهای گرم رشد می‌کنند پس می‌توان گفت که چمن‌های مصنوعی بهاره حسی همانند چمن‌های طبیعی را دارند. این چمن‌ها برای استفاده تزئینی مانند تراس، بالکن‌ و چمن مصنوعی برای روف گاردن انتخابی مناسبی به شمار می‌رود چرا که این چمن‌ها از الیافی نرم و انعطاف پذیر برخوردار بوده و رضایتمندی طیف گسترده‌ای از مخاطبان به چمن مصنوعی را در بر می‌گیرد. این مدل از انواع چمن مصنوعی از لطافت بالایی برخوردارند و در در صورتی که کودکان روی آن نسبت به انجام بازی بپردازند پوست آن‌ها دچار خراشیدگی نمی‌شود.

  • چمن‌های پاییزه

این چمن‌ها سه بافت بوده و در مکان‌های پرتردد فضاهای داخلی همچون حیاط مدرسه، حیاط مهدهای کودک حیاط منازل و فضاهای شهری مانند مسیر پیاده‌روها پیشنهاد می‌شود. سه بافت بودن این چمن‌ها سبب مقاومت بالای این چمن‌ها  شده است و استحکام آن را به طرز چشمگیری افزایش داده است . شکل ظاهری سه بافت بودن آن متشکل از الیاف سبز مجعد و زرد مجعد است که با توجه به پاییز بودن آن بیانگر شکل ظاهری چرخه عمر چمن طبیعی است و ما این چمن را در دسته تزیئنی به خریداران خود پیشنهاد می‌کنیم.

  • چمن‌های پیشنهادی ورزشی

شرکت چمنزار برای انواع کاربری‌های ورزشی کدام مدل از انواع چمن مصنوعی را پیشنهاد می‌کند.

قبل از هر چیزی باید اشاره داشت که انتخاب چمن مصنوعی یک نکته کاملا تخصصی است به عنوان مثال اگر شما چمن را برای ورزش فوتبال می‌خواهید بهتر است تا چمن‌هایی با ارتفاع الیاف بلند ۴۰ تا ۵۵ میلی‌متری را انتخاب کنید. چمن‌های ورزشی به دلیل ماهیت خود نیازمند ساختار تولید و ضخامت الیاف و جنس لایه زیره به مراتب قوی‌تری از چمن‌های تزئینی هستند چرا که کاربری آن‌ها تخصصی تر و برای نیازمندی‌های حرفه‌ای است.

اگر قصد خرید چمن مصنوعی برای کاربری‌های ورزشی تنیس، گلف و پدل هستید باید این نکته را مد نظر قرار دهید که این کاربری‌ها به قدری تخصصی هستند که فقط یک نوع چمن از انواع چمن مصنوعی برای آن‌ها بافته می‌شود و شما تنها یک انتخاب دارید که می‌توانید با استفاده از دو رنگ سبز و رسی زمین خود را ایجاد نمایید.

چمن مصنوعی مدل FG Pro که با عنوان پات از آن یاد می‌‌شود به منظور انجام بازی ورزش گلف و تنیس تولید می‌شود ضمن اینکه این چمن از استاندارد سازمان بین‌المللی تنیس نیز برخوردار است.

کارشناسان ما همه روزه و در ساعات اداری و بعد از آن این امکان را دارند تا طریق تماس با مجموعه و موبایل‌های کاری خود شما را راهنمایی کنند. شما این امکان را خواهید داشت تا به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره چمن مصنوعی،‌ کاربری‌های آن و همچنین زیرسازی با کارشناسان چمنزار گفتگو کنید و در صورتی که  نیاز به مشاوره حضوری داشتید در مجموعه چمنزار حضور یافته و چمن مناسب را خریداری کنید. ما این اطمینان را به شما خواهیم داد که تا بهترین انتخاب در کنار شما باشیم.

 

با مراجعه به بخش «تماس با ما » در سایت چمنزار می‌توانید علاوه بر آشنایی با اعضای مجموعه چمنزار با شماره هرکدام از مشاوران تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo