ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

یکی از کاربردهای چمن مصنوعی در محیط‌های ورزشی، چمن ویژه زمین‌بازی فوتسال است. با توجه به اینکه چمن مصنوعی از طول عمر بالایی برخوردار بوده و در تمامی شرایط آب و هوایی می‌توان از آن استفاده‌کرد بهره‌گیری از چمن مصنوعی به‌منظور استفاده در زمین فوتسال در تمامی نقاط کشورمان رایج شده و مخاطبان زیادی اعم از شرکت‌ها، ادارات، سازمان‌ها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌دنبال آن هستند تا برای مردم مناطق محدوده جغرافیایی خود، زمین‌های ورزشی فوتسال عمدتاً در ابعاد ۲۳ در ۴۲ متر احداث کنند. در این مقاله به ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال می‌پردازیم.

گروه چمنزار که به‌عنوان یکی از شرکت‌های شناخته شده در زمینه اجرای انواع چمن مصنوعی ورزشی به‌ویژه چمن مصنوعی فوتسال در کشور به‌شمار می‌رود در این مقاله سعی دارد تا شما را با ابعاد، متناسب ساخت و ایجاد یک زمین فوتسال آشنا سازد.

این مجموعه با گروه فنی و اجرایی دقیق خود در مباحثی همچون مشاوره، اجرا و فروش محصول باکیفیت در کنار شما خواهد بود.

ابعاد استاندارد زمین فوتسال

تجربه سال‌ها ارتباط با مشتریان مختلف نشان داده است که احداث زمین‌های فوتسال باید در دو دسته مورد بررسی قرار گیرد.

۱-ساخت زمین فوتسال با ابعاد استاندارد

ابعاد استاندارد در ساخت زمین فوتسال ۲۳ در ۴۴ متر است. هرچند که در برخی موارد در ابعاد ۲۳ در ۴۲ متر نیز ایجاد می‌شود. اما باید در نظر داشت که ابعاد استاندارد آن به‌همراه خط کشی سفید دور زمین و نقاط اوت و کرنل ۲۳ در ۴۴ متر می‌باشد که پس از انجام خط‌کشی‌ها حریم انجام بازی، به ابعاد ۲۰ در ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد. در نظر داشته‌باشید که به‌منظور رعایت حریم زمین‌بازی، ۵/۱ متر از کناره‌های زمین چمن مصنوعی فوتسال به‌عنوان فضای حریم درنظرگرفته می‌شود که این میزان در پشت دروازه‌ها به دو متر می‌رسد و در نهایت ابعاد زمین فوتسال استاندارد را تشکیل می‌دهد.

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال
ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

۲ – ساخت زمین فوتسال با ابعاد متناسب

اگر زمین در اختیار برای احداث زمین فوتسال در ابعاد استاندارد وجود نداشت و یا به‌دنبال ایجاد زمینی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از ابعاد استاندارد داشتید می‌توانید با حفظ تناسب نسبت به احداث آن اقدام کنید به‌طور مثال می‌توانید با حفظ تناسب زمینی به ابعاد ۱۵ در ۳۰ متر و یا زمینی به ابعاد ۲۵ در ۴۶ بسازید به این معنا که طول خط‌کشی داخل آن باید دو برابر عرض آن باشد. مجموعه چمنزار در اجرای طرح پروژه شهید سلیمانی، ساخت حدود ۳ هزار زمین فوتبال در مدارس کشور را در دستور اقدامات خود قرار داد.

در این طرح چمن مصنوعی زمین فوتسال ۹۰ درصد مدارس با ابعاد استاندارد ۱۷ در ۳۴ متر با احتساب بخش خط‌کشی انجام شد که خط کشی داخل آن نیز ۱۵ در ۳۰ در نظر گرفته شد. به این معنا که حریم پشت دروازه‌ها ۲ متر و کناره‌های زمین یک متر در نظر گرفته شد و با این روش توانستیم تناسب درستی را در ابعاد رعایت کنیم. به همین نسبت اگر به‌دنبال ساخت زمین بزرگ‌تر هستید می‌توانید تناسب مناسب را با همین فرمول و فرمول ابعاد استاندارد زمین فوتسال محاسبه کنید.

در صورتی که قصد اجرای زمین چمن مصنوعی فوتسال را دارید و به‌دنبال ابعاد متناسب خود هستید می‌توانید در تماس با مجموعه چمنزار ابعاد مدنظر خود را اعلام کرده تا گروه مشاوران چمنزار مشاوره و راهنمایی‌های لازم را ارائه کرده تا در نهایت توسط بخش فنی، ابعاد مناسب را برای شما طراحی و اجرا کنند.

استانداردهای فدراسیون جهانی فوتسال در خصوص ابعاد زمین فوتسال

هدف فدراسیون جهانی فوتسال استقبال روز افزون از این ورزش است بنابراین ابعاد تغییر نیز از تأییدیه‌های این فدراسیون برخوردار است.

در ارتباط با ابعاد زمین فدراسیون جهانی فوتسال قوانینی را وضع کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. اندازه خط طولی زمین فوتسال بین ۲۵ تا ۴۶ متر متغیر است و عرض زمین بین ۱۵ تا ۲۵ متر نیز قابل‌اجرا خواهد بود بنابراین اگر از چمن مصنوعی برای پوشش زمین فوتسال استفاده می‌کنید رعایت این تناسب اهمیت زیادی دارد به‌گونه‌ای که در زمین فوتسال می‌توان از عدد ۲ نیز استفاده‌کرد و اندازه طول زمین فوتسال را دو برابر عرض آن در نظر گرفت.

برای مثال ابعاد ۲۰ در ۴۰ یکی از مرسوم‌ترین ابعاد زمین فوتسال در بخش خط‌کشی بدون حریم تلقی می‌شود.

بازی فوتسال در سرتاسر جهان طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد به‌گونه‌ای که اگر فضای موجود حتی تا ۳۷۵ متر باشد، می‌توان یک زمین کوچک را در ابعاد (۲۵×۱۵) راه اندازی کرد. بنابراین در فضاهای شهری تعداد فضاهای چمن مصنوعی فوتسال به‌مراتب بیشتر از زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال است. در صورتی که ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال به‌مراتب بیشتر از این ابعاد باشد شما نیاز به فضای بیشتر و صرف هزینه‌های بسیار بالاتری دارید.

ابعاد زمین فوتسال با طرح آرژانتینی

در اجرای زمین فوتسال با طرح آرژانتینی (زبرا) ابعاد چمن مورد استفاده تغییر نخواهد کرد بلکه اجرای چمن مصنوعی به سبک آرژانتینی نقشه اجرای خود را داشته و این می‌تواند زیبایی فزاینده‌ای را به زمین چمن مصنوعی و ابعاد اجرای آن بدهد. با توجه به اینکه چمن مصنوعی با طرح آرژانتینی از دو رنگ سبز روشن و تیره که به‌صورت راه راه کار می‌شوند تشکیل شده‌است. در طراحی‌های جدید بافت آن به‌صورت دستور نقشه انجام‌می‌شود ضمن اینکه حریم و حاشیه زمین چمن فوتسال با یکی از دو رنگ سبز روشن و تیره آراسته می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید به‌خوبی این طرح را که به‌صورت دستور نقشه انجام شده را ملاحظه کنید.

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

این پروژه با ابعاد استاندارد  ۲۳ در ۴۲ و با رعایت حریم مناسب و با طرح آرژانتینی دستور نقشه شده و در این نقشه شکل قرارگیری رنگ‌های سبز تیره و روشن توانسته طرح جدیدی از زمین فوتبال را به مخاطبان خود ارائه کند.

با توجه به جذابیت بالای آن، این طرح می‌تواند به‌عنوان یک کانسپت زیبا برای اجرای زمین‌های مصنوعی در فضاهای مختلف و افرادی باشد که قصد تعویض چمن مصنوعی را دارند.

ابعاد زیرسازی زمین فوتسال

همواره این سؤال از سوی علاقه‌مندان به ورزش فوتسال مطرح است که انجام زیرسازی مطابق با مساحت زمین چمن انجام‌می‌شود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که انجام زیرسازی بستگی به امکانات در نظر گرفته شده در هنگام احداث زمین فوتسال باز می‌گردد. در صورتی که بنا باشد تا در اطراف زمین چمن مصنوعی فوتسال امکاناتی نظیر نیمکت ذخیره بازیکنان و یا تماشاچیان ایجاد شود باید در نظر داشت که در کارهای زمین فضایی به میزان حداقل ۲ متر را در نظر گرفته‌می‌شود از این رو میزان فضای در نظر گرفته شده به‌منظور انجام زیرسازی، فراتر از مساحت زمین فوتسال و حریم در نظر گرفته شده برای آن است.

توضیحات ارائه شده در اینجا به‌صورت کلی بیان شده‌است در صورتی که به‌دنبال اجرای پروژه زمین فوتسال هستید می‌توانید با کارشناسان چمنزار تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی‌تر را دریافت کنید همچنین تیم اجرایی چمن‌زار با حضور در محل انجام پروژه می‌تواند مشاوره‌های دقیق‌تری از نحوه اجرای زمین فوتسال و انجام زیرسازی آن ارائه کند.

به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با زیرسازی چمن مصنوعی هستید می‌توانید به مقاله زیرسازی چمن مصنوعی مراجعه کنید.

  اجرای زمین فوتسال با کیفیت با رعایت دستور نقشه

تنها چمنی که با دستور نقشه و طبق ابعاد استاندارد بافته می‌شود زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال و فوتسال است. منظور از دستور نقشه به‌معنای بافت چمن مصنوعی طبق مساحت زمین چمن مصنوعی است به این معنا که با مشخص شدن ابعاد زمین فوتسال و حریم‌های آن در بخش طولی و همچنین پشت دروازه‌ها تبدیل به یک طرح برای بافت چمن مصنوعی در کارخانه می‌شود و پس از آن مطابق با نظر و سلیقه مشتری چمن در طرح‌های زیرا یا ملانژ بافته می‌شود. ضمن اینکه در دستور نقشه ارسالی برای بافت خطوط خط‌کشی سفید در طرح نیز لحاظ شده و در بخش‌های خط‌کشی، چمن با رنگ سفید بافته می‌شود.

بافت قسمت‌های خط‌کشی چمن مصنوعی در فرآیند بافت از این جهت دارای اهمیت است که اولاً، خط‌کشی‌های سفید در جای درست خود قرار می‌گیرند، دوم اینکه به‌دلیل بافته شدن با الیاف سفید رنگ این بخش‌ها به‌مرور زمان دچار رنگ‌پریدگی نشده و پاک نمی‌شوند و سوم اینکه به‌دلیل خط‌کشی استاندارد حریم‌ها به‌درستی در جای خود قرار می‌گیرند و بازیکنان می‌توانند به‌درستی به انجام بازی بپردازند.

استانداردها و تعداد بازیکنان در زمین فوتسال

معمولاً هیچ استاندارد دقیقی برای تعداد بازیکنان روی زمین وجود ندارد اما متداول است تعداد بازیکنان روی زمین فوتسال با ابعاد ۲۳ در ۴۲ تعداد بازیکنان ۵ به ۵ باشد با افزایش میزان ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال هر تیمی می‌تواند دو نفر به بازیکنان خود بیفزاید. در صورتی که ابعاد زمین فوتسال از میزان استاندارد خود کوچک‌تر شد مانند ۱۵ در ۲۵ یا ۱۷ در ۳۲ طرح مدارس شهید سلیمانی بازیکنان به‌صورت ۳ به ۳ یا ۴ به ۴ بازی می‌کنند.

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال در حیاط مدارس

اجرای زمین چمن مصنوعی فوتسال در حیاط مدارس نیز همانند دیگر مکان‌ها باید با رعایت تناسب انجام گیرد تا در نهایت زمین چمن مصنوعی از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشد. گروه چمنزار در اجرای زمین چمن مصنوعی مدارس طرحی را با عنوان گام سبز پیاده‌سازی و اجرا کرده که متقاضیان می‌توانند با استفاده از این طرح از مزایای متعدد آن برخوردار شوند. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به صفحه گام سبز مراجعه نمایید.

اجرای چمن مصنوعی فوتسال در سالن سرپوشیده

چمن مصنوعی فوتسال در سال‌های سرپوشیده، اغلب در امکان پربارش و مناطق گرمسیر که هم در ایران و کشورهای همسایه غربی ما وجود دارد اجرا می‌شود که با ابعاد آن متناسب با سوله و فضای سرپوشیده صورت‌می‌گیرد.

با توجه به اهمیت رعایت استانداردها در ساخت زمین فوتسال اگر قصد اجرای زمین چمن مصنوعی در فضاهای سرپوشیده را دارید پیش از ساخت سالن به ابعاد زمین چمن مصنوعی و همچنین حریم‌های آن دقت لازم را داشته‌باشید. همچنین ساخت فضای سرپوشیده باید با در نظر گرفتن مساحت لازم برای ایجاد فضاهایی مختلفی همچون رختکن، سرویس‌های بهداشتی و بوفه نیز همراه باشد که مهندسان سازه می‌توانند با در نظر گرفتن تمامی موارد به شما کمک کنند.

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

ارتفاع چمن مصنوعی برای زمین‌بازی فوتسال چقدر است؟

بسیاری از علاقه‌مندان درباره ارتفاع چمن مصنوعی فوتسال می‌پرسند. در پاسخ به این پرسش باید گفت که ارتفاع الیاف چمن مصنوعی فوتسال بین ۴۰ تا ۵۰ میلی‌متر است اما برای پروژه‌های استاندارد فوتبالی که قرار است مسابقات بزرگ و رسمی در آنها برگزار شود ارتفاع الیاف چمن مصنوعی ۶۰ میلی‌متر خواهد بود.

دسته‌ای دیگر از چمن‌های مصنوعی با نام چمن چند منظوره ورزشی شناخته می‌شوند و در صورتی که پروژه‌ی فوتسال در یک فضای شخصی و یا حتی در محیط مدرسه اجرا شود می‌توانند نقش کارآمدتری را ایفا کند. این دسته از چمن‌های مصنوعی دارای الیاف مستحکم با دیتکس (وزن الیاف) هستند و به دو صورت دو بافت و تک بافت موجود است. در صورتی که چمن‌های دو منظوره به‌صورت نیمه اسپرت (به‌همراه نمد ژئوتکستایل، سیمینگ تیپ، سیلیس) اجرا شوند می‌توانند کارایی به‌مراتب بالاتری برای محیط مدارس و فضای باز شخصی به نسبت چمن‌های تخصصی فوتبالی داشته باشند. از این رو این دست از چمن‌ها می‌توانند گزینه کارآمدی برای پروژه چمن‌مصنوعی فوتسال در مدارس و فضاهای باز شخصی به شمار روند.

برای زمین چمن مصنوعی فوتسال چه مدلی پیشنهاد می‌شود؟

چمن‌های متعددی وجود دارند که برای اجرا در زمین چمن مصنوعی فوتسال پیشنهاد می‌شوند، برخی از چمن‌های پر طرفدار به شرح زیرند:

    چمن مصنوعی مدل MG

    چمن مصنوعی مدل MN

هزینه ایجاد زمین فوتسال با چمن مصنوعی

 ساخت زمین فوتسال با چمن مصنوعی به موارد مختلفی بستگی دارد که هر یک از این موارد نقش بسیار مهمی را در تعیین قیمت بازی می‌کنند. بنابراین، اگر قصد دارید که چمن مصنوعی را در زمین نصب کنید باید به این موارد توجه لازم را داشته باشید و بودجه مناسب برای آن را در نظر بگیرید.

آماده سازی زمین فوتسال

اجرای چمن مصنوعی فوتسال مستلزم آماده‌سازی زمین است اگر زیرسازی زمین به درستی انجام نگیرد موجب جمع‌شدن آب در شرایط بارانی می‌شود و بازیکنان نمی‌توانند به‌خوبی روی این چمن بازی کنند. زیرسازی زمین شامل ایجاد شیب مناسب در زمین است. ایجاد شیب در زمین باید به‌گونه‌ای باشد که  آب از روی سطح چمن مصنوعی به سمت کفشورها هدایت شود. زیرسازی زمین یک کار تخصصی و مهندسی است و افراد متخصص باید نسبت به بازدید از زمین اقدام کرده  و پس از آن برای ایجاد شیب مناسب تصمیم گیری کنند. در نتیجه انجام زیرسازی پس از تعیین ابعاد چمن مصنوعی فوتسال اقدامی لازم و ضروری به شمار می‌رود .

قیمت چمن مصنوعی برای زمین فوتسال

پس از ایجاد شیب مناسب در زمین، نوبت به انتخاب چمن می‌رسد. انواع چمن مصنوعی برای نصب در زمین فوتسال وجود دارد که برای اطلاع از آخرین قیمت‌ها و موجودی آن‌‌ها می‌توانید به بخش فروشگاه سایت چمنزار مراجعه کنید. اولین قدم برای خرید چمن مصنوعی داشتن ابعاد و متراژ زمین مدنظر است. پس از آن شما می توانید چمن مصنوعی مورد نظر خود را انتخاب کرده و قیمت نهایی آن را محاسبه کنید. از این رو خریداران باید دید کلی نسبت به پروژه داشته باشند تا بتوانند درک دقیقی از هزینه‌های اجرای چمن مصنوعی را به دست آورند.

زمین فوتسال خود را بهینه سازید!

پس از نصب و اجرای چمن مصنوعی، به صندلی تماشاچیان نیاز دارید تا بتوانید فضایی مشابه به ورزشگاه‌های بزرگ را ایجاد کنید. اگر زمین فوتسال شما در فضای باز است می‌توانید نسبت به فنس و حصارکشی اقدام کنید. انجام این اقدام می‌تواند به حفظ امنیت و جداسازی ورزشکاران از قسمت تماشاچیان کمک کرده و میزان امنیت در محیط را افزایش دهد.

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

دنیای چمن مصنوعی بسیار گسترده و متنوع است و انتخاب صحیح یک محصول برای یک پروژه به اطلاعات بالایی نیاز دارد به‌گونه‌ای که ممکن است برای یک کاربری به‌خصوص یک چمن مصنوعی بسیار گران قیمت، بدترین گزینه‌ی ممکن تلقی شود بنابراین در نظر داشته باشید که برای یک انتخاب خوب و مناسب از نظرات کارشناسان مجرب غافل نشوید. به منظور اطلاع از قیمت چمن مصنوعی فوتسال می‌توانید با کارشناسان فروش چمنزار تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

محصولات شرکت چمنزار

13 دیدگاه برای “ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

  1. سیدمحمد آقایی خانقاه گفته:

    سلام وقت بخیر در مورد طراحی زمین چمن مصنوعی سرپوشیده به ابعاد چهل در سی میخاستم بنده رو راهنمایی فرمایید ممنون و تشکر

    • عاطفه رضاخواه گفته:

      سلام جناب آقایی. خیلی ممنون که شرکت چمنزار رو برای انجام پروژه‌تون انتخاب کردید.
      اطلاعات تماستون رو فرستادیم برای همکاران بخش فنی تا چند دقیقه دیگه باهاتون تماس می‌گیرند 🙂

  2. احمد سیدکریمی گفته:

    با سلام امکان قرار دادن شیب در طول زمین وجود دارد چون طول زمین ما در ۳۰ متر ۴۰ سانتیمتر
    شیب دارد

    • عاطفه رضاخواه گفته:

      سلام دوست عزیز، ممنون که شرکت چمنزار رو انتخاب کردید
      معمولا زمین های فوتبالی شیب بندی از چند طرف انجام میشه هم عرضی هم طولی قابلیت انجام داره ولی باز باید پرسید زمین چند در چنده. لطفا برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۵۷۷۳۲ داخلی ۱۰۲ تماس بگیرید تا همکارانمون در بخش ورزشی بیشتر راهنماییتون کنند.

    • وحید گفته:

      سلام وقت بخیر، قصد ایجاد یک زمین فوتسال دارم، و نیاز به تیم اجرا کننده دارم

  3. علی اصغرموسی زاده گفته:

    سلام یه زمین دارم به ابعاد ۱۵در۴۵ ایا میتوانم یک زمین فوتسال مینی ایجادکنم ؟
    هزینه ان چقدرمیشود؟

    • ramezani گفته:

      با سلام
      برای اطلاعات بیشتر با بخش فروش چمن ورزشی تماس بگیرید.
      شماره تماس: ۰۹۱۹۹۵۲۱۰۵۰

  4. هادی گفته:

    سلام خدا قوت
    ظاهرا قیمت های قید شده در مقاله و بخش معرفی محصولات به روز نیست لطفا بروز کنید تا در تصمیم گیری و محاسبه هزینه نیاز نباشه مجدد با شما تماس بگیریم

    • admin گفته:

      با سلام
      قیمت تمام محصولات کامل بروزرسانی شده
      برای اطلاعات بیشتر با بخش فروش چمن ورزشی تماس بگیرید.
      شماره تماس: ۰۹۱۹۹۵۲۱۰۵۰

  5. سعادت حنیفیان گفته:

    سلام و درود ما قصد اجرای یک زمین فوتسال استاندارد در محل کار خود را داریم. لطفا بفرمایید، اجرای بهترین و مطلوب ترین کیفیت چقدر هزینه دارد؟ آیا در اجرا می توانید به ما کمک کنید و یا شرکت های موجه را به ما معرفی بفرمایید؟ ارادتمند: سعادت حنیفیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo