زهکشی چمن مصنوعی

زهکشی چمن مصنوعی

امروزه به دلیل زندگی شهری و آپارتمان نشینی، نیاز انسان‌ها به فضای سبز بیشتر از گذشته احساس می‌شود و اکثر افراد به دنبال فرصتی برای لذت بردن از طبیعت هستند. یکی از بهترین ایده‌ها برای ایجاد حس و حال طبیعت در فضای آپارتمانی و فرار از تکنولوژی و فناوری که در زندگی امروز ما رخنه کرده است، طراحی فضای سبز در محیط داخلی و بیرونی ساختمان‌ها است. در این مقاله ما شما را با زهکشی چمن مصنوعی و فرایند آن آشنا می‌کنیم.

چمن‌های مصنوعی و سبز، بدون نیاز به آبیاری و مراقبت‌های وقت گیر، طراوت و نشاط را به محیط زندگی شما هدیه می‌دهند  و در مناطق مختلف جغرافیایی قابل اجرا هستند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چگونه می‌توان مقاومت چمن‌های مصنوعی را در محیط‌‍‌های باز و در برابر بارش برف و باران افزایش داد؟

زهکشی و تخلیه آب از سطح چمن مصنوعی از جمله موارد حائز اهمیت در هنگام نصب چمن مصنوعی است. اگر شما هم علاقمند به طراحی فضای سبز در محیط داخلی یا بیرونی ساختمان‌های اداری، تجاری یا مسکونی هستید، تا آخر مطالب همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اهمیت و نحوه زهکشی چمن مصنوعی بپردازیم.

آیا در هنگام نصب چمن مصنوعی، نیاز به زهکشی است ؟

بسیاری از افراد از اهمیت زهکشی چمن مصنوعی آگاه نیستند و بعد از نصب چمن مصنوعی تازه متوجه می‌شوند که زهکشی صحیح چمن مصنوعی چقدر در عملکرد و زیبایی نهایی محصول و محیط سبز تاثیرگذاری خواهد بود. در این راستا، لازم به ذکر است که چمن مصنوعی بر روی سطوح مختلف مانند خاک، گل، سرامیک، سیمان و… قابل نصب است و حتی می‌توان از آن به عنوان موکت یا کفپوش در محیط‌های مختلف مانند تراس و بالکن استفاده کرد.

نکته‌ای که در رابطه با اجرای چمن وجود دارد این است قبل از نصب چمن مصنوعی، سطح مورد نظر باید متناسب با نوع کاربری، شیب بندی و زهکشی شود. زهکشی و تخلیه آب نقش حائز اهمیتی در عملکرد و ماندگاری چمن مصنوعی دارد.

انواع زهکشی چمن مصنوعی

در حقیقت زهکشی چمن های مصنوعی به بدین صورت است که آب از لایه بکینگ عبور کرده و به سمت زمین جاری می‌شود. تقریبا اکثر چمن های مصنوعی مورد استفاده در محوطه‌های باز و پر باران، نیاز به زهکشی دارند. لازم به ذکر است که نوع سیستم زهکشی متناسب با مکان مورد نظر، موقعیت جغرافیایی و نوع کاربری متفاومت خواهد بود.

به طور کلی، انواع سیستم های زهکشی را می‌توان به دسته های زیر تقسیم کرد :

۱- کف زهکش دار

در این روش از هدایت آب، از تایل‌های  ۳۰*۳۰ از جنس  U.P.C استفاده می‌شود. تایل های مخصوص و پانچ دار در یکدیگر قفل می‎شوند و سطحی یکپارچه با ارتفاع ۱ الی ۱٫۵ سانتی‌متر از سطح زمین ایجاد می‌نمایند. بدین ترتیب، آب‌های باران و برف‌های آب شده از سطح چمن به سمت اطراف زمین یا محل خروج آب حرکت می‌کنند.

از شبکه متشکل از تایل‌های پلاستیکی می‌توان برای نصب چمن مصنوعی روف گاردن یا پشت بام استفاده کرد و از این طریق ماندگاری و طول عمر فضای سبز را افزایش داد.

۲- زهکشی کانالی

از دیگر انواع زهکشی می‌توان به زهکشی کانالی اشاره کرد. در این روش، ابتدا محل مورد نظر توسط متخصصین بررسی می‌شود و تمامی فرورفتگی‌ها که احتمال تجمع آب در آن وجود دارد، به طور کامل از بین می‌روند. سپس نوبت به طراحی و ایجاد کانال‌های کوچک می‌رسد. این دسته از کانال ها به آب اجازه می‌دهند تا به سمت پایین‌ترین و گوشه‌ترین سطح چمن منتقل و سپس تخلیه شوند.

فرآیند زهکشی کانالی بیشتر در مناطقی که دارای شیب است به کار می‌رود و بهترین عملکرد را دارد. همچنین، کانال‌ها یک شبکه پیچیده از لوله‌های کوچک ناودانی شکل تشکیل می‌دهند و مانع از تجمع آب بر سطح چمن مصنوعی می‌شوند.

اجرای لوله زهکش در هنگام زیرسازی

۳- سیستم unbound

در این روش، ابتدا سطح خاک تسطیح و کوبیده می‌شود و با چندین لایه شن و ماسه با قطر دانه بندی مختلف پوشانده می‌شود. ابتدایی‌ترین لایه، قلوه سنگ و بالایی‌ترین لایه، ماسه شسته است. از دیگر لایه‌های مورد استفاده در این سیستم زهکشی می‌توان به لایه شن بادامی شکل و لایه شن نخودی شکل اشاره کرد. قطر هریک از لایه‌ها متناسب با نوع کاربری و محل نصب با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، در مناطق پر باران، ضخامت لایه‌ها بیشتر است تا از برگشت آب به سطح زمین جلوگیری ‌شود. در صورتی که در مناطق کم بارش، ضخامت لایه‌ها کم است و از قلوه سنگ برای زهکشی و زیرسازی استفاده نخواهد شد.

این سیستم را می‌توان یکی از مناسب‌ترین سیستم‌های زهکشی چمن مصنوعی ورزشی و انواع چمن مصنوعی تزئینی دانست.

زهکشی زمین فوتبال

مزایای زهکشی زمین چمن مصنوعی چیست ؟

لازم به ذکر است که آبگرفتگی و غوطه‌ور شدن چمن‌های مصنوعی در آب باعث آسیب دیدن آن‌ها نمی‌شود. اما این پدیده باعث جذب پشه و دیگر حیوانات موذی خواهد شد و گاهی رطوبت ناشی از آب باعث رشد خزه یا کپک‌های گیاهی در میان الیاف چمن مصنوعی می‎شود. تمامی این عوامل می‌تواند باعث تغییر رنگ چمن‌ها شود. این موضوع نه تنها زیبایی چمن مصنوعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه یک محیط غیر بهداشتی نیز ایجاد می‌کند. خوشبختانه وجود سیستم زهکشی زمین چمن مصنوعی کمک می‌کند تا آب از سطح چمن تخلیه شود و ماندگاری چمن‌ها افزایش یابد.

از دیگر مزایای زهکشی زمین‌های چمن سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. افزایش مقاومت چمن مصنوعی در برابر تغییرات جوی
  2. انتقال آب از سطح چمن به مجاری فاضلاب
  3. خروج کامل آب و پیشگیری از تجمع آب بر روی سطح چمن
  4. جلوگیری از آسیب دیدن لایه های زیرین چمن مصنوعی
  5. قابلیت تغییر کاربری زمین با حداقل هزینه

شاید برایتان جالب باشد که برخی از محصولات مجموعه چمنزار شامل منافذی در لایه بکینگ خود هستند که به خروج آب از سطح چمن به سطح زیرین کمک می‌کنند و هوشمندانه‌ترین انتخاب برای مناطق پرباران به حساب می‌آیند.

زهکشی باند شنی حیاط باغ تالار

سیستم زهکشی ضعیف موجب بروز چه مشکلاتی می‌شود ؟

در صورتی که سیستم زهکشی چمن مصنوعی ضعیف یا ناکارآمد باشد، مشکلات زیر رخ خواهد داد :

  1. آبگرفتگی شدید بعد از بارش باران مداوم یا برف سنگین
  2. تشکیل گودال بعد از بارش باران و ایجاد مکانی مناسب برای رشد باکتری‌ها و حشرات
  3. کاهش دوام و ماندگاری چمن مصنوعی
  4. رشد کپک‌ها در میان الیاف
  5. افزایش احتمال بروز مشکلات پوستی یا لغزنده شدن سطح چمن مصنوعی
  6. بی‌نظمی و برهم ریختگی سطح الیاف چمن مصنوعی
  7. ناکارآمد شدن چمن های مصنوعی

زهکشی حیاط باغ تالار

زمین چمن مصنوعی زهکشی شده چه ویژگی‌هایی دارد ؟

مشخصات زمین زهکشی چمن مصنوعی استاندارد به شرح زیر است :

  1. دسترسی آسان به تمام نقاط زمین
  2. افزایش مقاومت زمین در برابر تحمل فشارهای وارده
  3. افزایش ضریب هدایت هیدرولیکی زهکشی
  4. افزایش مقاومت محصول در شرایط جغرافیایی پربارش، سرد و یخبندان

هزینه زهکشی چمن مصنوعی چقدر است ؟

توجه داشته باشید که نوع زمین و کاربری آن در انتخاب روش مناسب برای زهکشی و زیرسازی، تفاوت ایجاد می‌نماید. برای مثال، نصب چمن مصنوعی در بالکن یا تراس بدون زیرسازی و زهکشی صورت می‌گیرد؛ در صورتی که نصب چمن مصنوعی در زمین بازی از جمله زمین فوتبال یا تنیس نیازمند زهکشی و زیرسازی unbound است.

از سوی دیگر، هزینه نهایی نصب چمن مصنوعی و زهکشی به فاکتورهای مختلفی مانند ابعاد زمین، متریال به کار رفته در فرآیند زیر سازی، متریال و ابزار مورد استفاده در فرآیند زهکشی، شیوه‌ی اجرا، دستمز نصاب و… بستگی دارد و نمی‌توان یک قیمت کلی برای سیستم‌های زهکشی در نظر گرفت؛ لذا جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه و قیمت زهکشی زمین چمن مصنوعی، می‌توانید با مجموعه چمنزار تماس حاصل فرمایید.

زهکشی زمین باغ تالار

سخن پایانی

تیم تخصصی و فنی مجموعه چمنزار با سال‌ها تجربه در حوزه طراحی، تولید و نصب چمن مصنوعی، به دلیل تجربه و دانشی که در پروژه‌های مختلف کسب کرده است، در تلاش است تا با زهکشی اصولی و زیرسازی استاندارد چمن‌های مصنوعی، زیبایی و نشاط را در محیط داخلی و بیرونی ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی پدید آورد و سهمی کوچک در لحظات سبز هم‌وطنان عزیز داشته باشد.

اگر همچنان تمایل دارید تا طبیعت را به خانه یا محیط کار خود بیاورید، از شما دعوت می‌نماییم تا با مشاورین مجموعه چمنزار در تماس بوده و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید. تیم فنی و متخصص چمنزار در تمامی مراحل نصب و اجرای چمن مصنوعی همراه شما، هم‌وطنان عزیز، خواهد بود.

محصولات شرکت چمنزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo